Dagsplaner under Corona

Følg med på Facebook eller instagram, så får du lidt flere detaljer og ideer.

I denne uge lige inden påske kommer der ikke en dagsplan – egentlig mest fordi det er hårdt med både arbejde og børn hjemme – men også fordi det snart er påske! Jeg har i stedet lavet en påskeoversigt, som du kan bruge i ugen op til påske eller i påsken.

Find alle PÅSKEOPGAVER

Anbefaling: Generelt vil jeg anbefale jer, enten af printe selv eller købe et færdiglavet sæt Leg & Lektie cirkler. Pt sender vi jo stadig med posten, og mon ikke det fortsætter med at være en mulighed, men vi ved det ikke:-)
Vi kommer til at bruge cirklerne herhjemme, og de er en god hjælp til jer forældre, der ikke liiiige kan huske alle matematikregler eller mangler lidt vejledning i dansk eller engelsk.

DAG 12

I dag er temaet bogstaver og stavning, tal og udregninger og noget om konstruktioner.

8.30 Ungerne er klar på dette tidspunkt. De har tøj på, børstet tænder og spist.

8.30 – 9.30 

Mål: bogstaver og stavning.

Opgave: Brug plakaten som udgangspunkt for samtaler om billeder, talemåder og sprog.

3- 11år: Dit barn skal på jagt efter bogstaver eller ord i huset eller endnu bedre – udenfor. Læs mere her.

Hvis dit barn er ved at lære bogstaver skal Multi bogstav- og ordkort eller bogstavkortene være en super hjælp.

9.30 – 10.00 Snack. Drengene hjælper selvfølgelig med at skære ud og anrette, da der er en masse læring i det og finmotorisk træning.

10.00-10.45

Mål: Tal og udregninger.

3-11 år: Denne plakat er genial til børn i mange forskellige aldre. Den indbyder både til sproglige samtaler og især til at tale om tal, tælle eller udregne. De mindste skal bare tælle, de ældre skal tælle og plusse og de helt store skal udregne mængderne ved at bruge gange.

“Tal”-pakken her kan hjælpe dig med en vejledning til at lære dit barn tal igennem lege, opgaver og aktiviteter. Desuden indeholder den fysiske talkort og Multital spil.

10.45 – 11.15 Højtlæsning eller lydbøger fra ereolen.dk.

Vi er startet med at læse bibelhistorier fra Sigurds biblehistorier. Ellers kan dit barn også finde læse-selv bøger på frilæsning.dk, da de pt er gratis at bruge.

11.15 – 12.00 Mad og hjælp i køkkenet med, at lave det hele klar.

12.00 – 13.00 Pause med TV, tablet eller leg på værelset. Bjørn spiller pt skak eller Ludo på tablet, og Eskild ser små læringsfilm eller spil til førskolebørn. Der findes en masse farve og match spil. Ellers også ser de bare noget ligegyldigt, men som giver dem en pause;-)

13.00 – 13.45 Vi laver lege fra kategorierne med læring fra www.legoglektie.dk.

Vi laver forsøg med køkken eller toiletruller, der viser noget om naturen smarte konstruktioner. Se her.

13.45 – 15.00 Udetid i haven, på gåtur, legeplads eller udeaktiviteter.

DAG 11

I dag er temaet sprog, ord, vejret og nysgerrighed.

8.30 Ungerne er klar på dette tidspunkt. De har tøj på, børstet tænder og spist.

8.30 – 9.30 
Vi laver en slags skattejagt på gule post-its.

Mål: Nysgerrighed, former.

Opgave 3-11år: Dit barn skal finde forskellige ting i haven og tænke lidt kreativt. Læs mere her.

Alternativt kan “Weekendhæftet” også bruges. Det koster 39kr og har en masse lege, forsøg og spil, der er lige til at gå til.

9.30 – 10.00 Snack. Drengene hjælper selvfølgelig med at skære ud og anrette, da der er en masse læring i det og finmotorisk træning.

10.00-10.45
Vi har fokus på sprog og ord.

Mål: Lyde og skriftlighed.

3-5 år: Print denne side med rim til dit barn og lav den gerne sammen, hvis den er for svær. Ellers kan I igen tale om billederne og øge ordforrådet.

6-8år: Dette gratis ark har fokus på lydene i ord og dit barn skal bygge ord ved hjælp af tegningerne og bogstaverne. Klip gerne tegningen af, hvis det bliver for let med den på.

I “Lær at læse”pakken (329kr) eller Lydrette ords spil (25kr)eller “Lær bogstaver lyde” hæfte (39kr) finder du lignende opgaver til dit barn.

9-11 år: Giv dit barn 6 tilfældlige ord på 6 stykker papir og bed det skrive en historie på en side. Du kan evt skrive 12 sedler og lade dit barn trrække 6 for at tilføje lidt spænding.

10.45 – 11.15 Højtlæsning eller lydbøger fra ereolen.dk.

Vi er startet med at læse bibelhistorier fra Sigurds biblehistorier. Ellers kan dit barn også finde læse-selv bøger på frilæsning.dk, da de pt er gratis at bruge.

11.15 – 12.00 Mad og hjælp i køkkenet med, at lave det hele klar.

12.00 – 13.00 Pause med TV, tablet eller leg på værelset. Bjørn spiller pt skak eller Ludo på tabellen, og Eskild ser små læringsfilm eller spil til førskolebørn. Der findes en masse farve og match spil. Ellers også ser de bare noget ligegyldigt, men som giver dem en pause;-)

13.00 – 13.45 Vi laver lege fra kategorierne med læring fra www.legoglektie.dk.

I dag håber vi det blæser, så vi kan få lavet denne vejrhane.

13.45 – 15.00 Udetid i haven, på gåtur, legeplads eller udeaktiviteter.

DAG 10

I dag er temaet sprog, talemåder og følelser.

8.30 Ungerne er klar på dette tidspunkt. De har tøj på, børstet tænder og spist.

8.30 – 9.30 
Vi bruger denne plakat, som kan printes gratis.

Mål: Sprog og talemåder

Opgave: Brug plakaten som udgangspunkt for samtaler om billeder, talemåder og sprog.

3- 5år: Du kan tale med de yngste børn om billederne, farverne og handlingen på tegningerne. Det er en god mulighed for igen at få sproget detaljeret.

6-8år: Udvælg 3 ordsprog, som du tænker dit barn kan forstå eller komme til at forstå. Bed det skrive ordsprogene ned og en kort forklaring af betydningen. Tegn gerne en tegning, der passer til.

9-11år: Lad dit barn finde 3 ordsprog, som det ikke forstår og tal sammen om, hvad de betyder. Lad gerne dit barn søge efter betydningen på google.dk. Herefter skal betydningen skrives ned og lav dem gerne som 3 miniplakater med en tegning, talemåde og forklaring på til ophæng hjemme.

9.30 – 10.00 Snack. Drengene hjælper selvfølgelig med at skære ud og anrette, da der er en masse læring i det og finmotorisk træning.

10.00-10.45

Mål: Social, følelser, sprog og kommunikation.

3-5 år: Brug cirklen med humør til at lade dit barn få en begyndende forståelse af egne og andres måde at reagere på.

Cirklen er en del af førskolepakken, som kan købes her.

6-8år: Brug spillepladen med spørgesmål, der skal besvares alt efter hvad du slår med terningen. Du kan printe den gratis.

9-11 år: Brug spillepladen med spørgesmål, der skal besvares alt efter hvad du slår med terningen. Du kan printe den gratis.

10.45 – 11.15 Højtlæsning eller lydbøger fra ereolen.dk.

Vi fortsætter med “Villads fra Valby”, som er nogle sjove og gode bøger for en bred aldersgruppe. Her kan dit barn også finde læse-selv bøger på frilæsning.dk, da de pt er gratis at bruge.

11.15 – 12.00 Mad og hjælp i køkkenet med, at lave det hele klar.

12.00 – 13.00 Pause med TV, tablet eller leg på værelset. Bjørn spiller pt skak eller Ludo på tabellen, og Eskild ser små læringsfilm eller spil til førskolebørn. Der findes en masse farve og match spil. Ellers også ser de bare noget ligegyldigt, men som giver dem en pause;-)

13.00 – 13.45 Vi laver lege fra kategorierne med læring fra www.legoglektie.dk.

Vandballonleg! Hvilket barn ELSKER ikke at kaste med vandballoner – og hvis vi så lige kan snige lidt læring ind samtidigt, så er det perfekt.

Hvis du ikke har vandballoner har Olisan.dk (reklame) lovet mig, at deres vandballoner er i god kvalitet, så de ikke springer konstant, når vi fylder dem op:-D De har 250 stk vandballoner til 49,95kr her eller 80 stk vandballoner med påfyldningstud til 69,95kr her.

Se detaljer til legen med vandballoner her.

13.45 – 15.00 Udetid i haven, på gåtur, legeplads eller udeaktiviteter.

DAG 9

I dag er temaet dyr, læsning og sprog.

8.30 Ungerne er klar på dette tidspunkt. De har tøj på, børstet tænder og spist.

8.30 – 9.30 
Vi skal udenfor og bruge kridt igen i dag, hvor vi bruger plakaten, som vi brugte i sidste uge.

Mål: Dyr, nysgerrighed, ordforråd


Opgave 3-11år: Få først overstreget de dyr på plakaten, som I har set siden sidst, I havde den fremme. Herefter skal I udvælge 2 dyr, som I vil gå på jagt efter. Tal om hvordan de ser ud, og hvor de lever. Sæt en masse ord på og tag forstørrelsesglas og en gennemsigtig beholder med, så I rigtig kan nærstudere dyrerne.

Hvis du ikke allerede har investeret i udstyr, så dit barn kan gå på opdagelse i naturen, kan det klart anbefales. Både Eskild og Bjørn er meget nysgerrige og bruger lang til på at undersøge dyrerne helt tæt på med forstørrelsesglas eller ved at tage dem i beholdere og kigge nærmere på.

Jeg har fundet nogle forslag til redskaber i forskelligt prisleje fra Olisan.dk (Reklame) , som vi bruger herhjemme med succes.

9.30 – 10.00 Snack. Drengene hjælper selvfølgelig med at skære ud og anrette, da der er en masse læring i det og finmotorisk træning.

10.00-10.45
Vi fortsætter vores fokus på læsning.

Mål: 120 ord, læsning.

3-5 år: Print bogstavplakaterne her, hæng dem op eller læg dem ud på gulvet. Tal med dit barn om illustrationerne, hvis det ikke er gammelt nok til at kende bogstaver. Bed dit barn finde forbogstavet i sit eget navn, mors eller fars. Jo flere ark med bogstaver du ligger frem, jo sværere er det selvfølgelig at finde det rigtige bogstav for dit barn.

6-8år: I dag bruger vi igen tiden på at have fokus på de vigtige 120 ord. Print disse flipflappere eller lav nogle flotte selv.

Hvis du mangler mere inspiration til at lære dit barn, at læse kan vores “Lær at læse”-pakke købes til 329kr incl vejledning, opgaver, spil og lege på over 200 sider.

9-11 år: Dit barn skal i dag øve højtlæsning med begyndende betoning. Altså hvordan der er et bestemt tempo og rytme, når man læser. Når dit barn læser højt i dag, skal det holde en kort pause ved kommaer og en længere pause ved punktum. I må gerne overdrive pauserne lidt i længden, så det bliver tydeligt, at der er en pause. Mange børn har tendens til at læse alt for hurtigt, når de først har knættet læsekode.

10.45 – 11.15 Højtlæsning eller lydbøger fra ereolen.dk.

Vi fortsætter med “Villads fra Valby”, som er nogle sjove og gode bøger for en bred aldersgruppe. Her kan dit barn også finde læse-selv bøger på frilæsning.dk, da de pt er gratis at bruge.

11.15 – 12.00 Mad og hjælp i køkkenet med, at lave det hele klar.

12.00 – 13.00 Pause med TV, tablet eller leg på værelset. Bjørn spiller pt skak eller Ludo på tabellen, og Eskild ser små læringsfilm eller spil til førskolebørn. Der findes en masse farve og match spil. Ellers også ser de bare noget ligegyldigt, men som giver dem en pause;-)

13.00 – 13.45 Vi laver lege fra kategorierne med læring fra www.legoglektie.dk.

Vi laver lege havealfabetet, hvor du kan læse mere om udfordringerne på linket.

13.45 – 15.00 Udetid i haven, på gåtur, legeplads eller udeaktiviteter.

DAG 8

I dag er temaet kridt, tal og sprog

Køb også gerne Hamas perler, washitape, kridt til udenfor og saml køkkenruller og toiletruller.

8.30 Ungerne er klar på dette tidspunkt. De har tøj på, børstet tænder og spist.

8.30 – 9.30 
Vi skal udenfor og bruge kridt igen i dag med fokus på grovmotorik.

Mål: Grovmotorik og fantasi.

Opgave: Tegn en bane med kridt i haven eller på vejen

3- 11år: Alle mand er med uden på vejen – også de voksne! Det gælder om, at få tegnet en sjov bane med kridt, som alle skal gennemføre. Få inspiration her.

9.30 – 10.00 Snack. Drengene hjælper selvfølgelig med at skære ud og anrette, da der er en masse læring i det og finmotorisk træning.

10.00-10.45
Vi fortsætter vores fokus på læsning.

Mål: 120 ord, læsning.

3-5 år: Brug denne Leg & Lektie læsecirkel, som guider dig i at få mest ud af læsningen med dit barn. Læs en bog sammen og brug så mange af punkterne i cirklen som muligt.

6-8år: Vi spiller ludo med de 120 ord. Spillepladerne printes her. Husk at strege ordene ud på Leg &Lektie cirklen, når dit barn kan læse dem. Det er motiverende for de fleste.

Hvis du mangler mere inspiration til at lære dit barn, at læse kan vores “Lær at læse”-pakke købes til 329kr incl vejledning, opgaver, spil og lege på over 200 sider.

9-11 år: Vi spille Ludo med modsætninger eller biord. Spillepladerne hentes her.

10.45 – 11.15 Højtlæsning eller lydbøger fra ereolen.dk.

Vi fortsætter med “Villads fra Valby”, som er nogle sjove og gode bøger for en bred aldersgruppe. Her kan dit barn også finde læse-selv bøger på frilæsning.dk, da de pt er gratis at bruge.

11.15 – 12.00 Mad og hjælp i køkkenet med, at lave det hele klar.

12.00 – 13.00 Pause med TV, tablet eller leg på værelset. Bjørn spiller pt skak eller Ludo på tabellen, og Eskild ser små læringsfilm eller spil til førskolebørn. Der findes en masse farve og match spil. Ellers også ser de bare noget ligegyldigt, men som giver dem en pause;-)

13.00 – 13.45 Vi laver lege fra kategorierne med læring fra www.legoglektie.dk.

Vi laver denne vildt sjove leg. Du skal bruge toilet/køkkenruller, en papkasse og tape eller en limpistol. Læs mere her.

13.45 – 15.00 Udetid i haven, på gåtur, legeplads eller udeaktiviteter.

DAG 7

I dag er temaet kridt, tal og sprog

Køb også gerne Hamas perler, washitape, kridt til udenfor og saml køkkenruller og toiletruller.

8.30 Ungerne er klar på dette tidspunkt. De har tøj på, børstet tænder og spist.

8.30 – 9.30 
Vi skal udenfor og bruge kridt.

Mål: Tal, tabeller og figurer.

Opgave: Tegn med kridt i haven og lad dit barn hoppe opgaver.

3- 5år: Tegn tal eller former på fliserne, som dit barn skal hoppe hen på, når du nævner den. Start med “Hop hen på firkanten”. Jo mere I har øvet jo længere instruktioner, kan du give. “Hop først på firkanten, så trekanten og til sidst 2-tallet”.

6-8 år: Skriv alle tallene på fliserne og lad dit barn hoppe på tallene, som indgår i en talrække, I skal øve. Det kan være tallene fra 1-20, 10 tabellen eller hvad der giver mening. Få flere ideer her.

9-11 år: Vi øver gangetabeller. Skriv alle tallene på fliserne og lad dit barn hoppe på tallene, som indgår i den tabel i skal øve.

9.30 – 10.00 Snack. Drengene hjælper selvfølgelig med at skære ud og anrette, da der er en masse læring i det og finmotorisk træning.

10.00-10.45
Vi fortsætter vores fokus på sprog.

Mål: Sprog, årstider og engelsk.

3-5 år: Her har I fokus på sprog og årstider. Brug arket herunder og cirklen her.

6-8år: Brug cirklerne her med engelske ord. Print dem og tal om ordene, sig små korte sætning og udfordringer “find something blue”. Print cirklerne her eller køb her færdige.

9-11 år: Lad dit barn lave dette ark med engelsk med engelske ord. Måske de har en bog med de engelsk ord i, som kan støtte dem og ellers kan nogle af dem finde på cirklerne her. Tal gerne lidt engelsk med dit barn og læs ordene højt.

10.45 – 11.15 Højtlæsning eller lydbøger fra ereolen.dk.

Vi fortsætter med “Villads fra Valby”, som er nogle sjove og gode bøger for en bred aldersgruppe. Her kan dit barn også finde læse-selv bøger på frilæsning.dk, da de pt er gratis at bruge.

Vi vil rigtig gerne have vedligeholdt læsningen med Bjørn på 6 år, da læseudviklingen virkelig er noget af det, jeg som lærer synes, I skal opprioritere. Vi har netop fået (reklame) et abonnement til Maneno, da det jo er så højaktuelt som det overhovedet kan blive at have adgang til en app, der kan gøre læsningen let og sjov.

App’en passer til 5-12 år og tilpasser sig dit barns læseniveau, så dit barn får forslag til at læse bøger, der passer præcis til sit niveau. Og så har de lige smidt et sjovt spilelement med læsedragen oveni. Dit barn kan bruge den selv, når det kan bogstavernes lyde. Indtil de kan lydene, kan du som forældre støtte dit barn med læsningen og de lydopgaver, der er i app’en. Du kan prøve app’en gratis i 14 dage.

Maneno har også en daglig kl. 10 Kahoot – quiz på Youtube, som dit barn kan lave uanset om de har Maneno eller ej.

11.15 – 12.00 Mad og hjælp i køkkenet med, at lave det hele klar.

12.00 – 13.00 Pause med TV, tablet eller leg på værelset. Bjørn spiller pt skak eller Ludo på tabellen, og Eskild ser små læringsfilm eller spil til førskolebørn. Der findes en masse farve og match spil. Ellers også ser de bare noget ligegyldigt, men som giver dem en pause;-)

13.00 – 13.45 Vi laver lege fra kategorierne med læring fra www.legoglektie.dk.

Vi laver denne Lego- pusteleg.

13.45 – 15.00 Udetid i haven, på gåtur, legeplads eller udeaktiviteter.

DAG 6

I dag er temaet vand, is, temperatur og sprog.

8.30 Ungerne er klar på dette tidspunkt. De har tøj på, børstet tænder og spist.

8.30 – 9.30 
I dag skal vi have fat i alle de ting, som blev frosset ned den første dag, eller I fik gjort de sidste dage. Aktiviteten kan foregå både inde og ude, men forvent lidt vandpjaskeri!

Tip: Prøv at sammenkæde vandet i dag med forsøget, som I stillede op i går, så I får talt om vandet 3 tilstandsformer: Flydenede, damp og is (fast).

Mål: Sanser, vand, vandets former.

Opgave: Find beholdere, sprøjter, pipetter, skeer, grydeskeer og hvad I ellers kan komme i tanke om.

3- 5år: BEFRI legetøjet. Lad dit barn flytte isen rundt med forskellige ting, mærk på isen, sæt ord på hvordan det føles og hav noget varmt vand ved siden af, som dit barn kan få isen til at smelte med. Saml det smeltede vand op i beholdere og hæld frem og tilbage.

6-8 år: BEFRI legetøjet. De større børn synes også, at det er sjovt at befri legetøj og eksperimentere med, hvordan de får isen til at smelte hurtigere. Hjælper en varm hånd? Under blusen? Varmt vand? Eller hvad med salt? Tal om vandets 3 tilstandsformer. Tal om hvorfor vi smider salt på vejene om vinteren? Mål gerne det smeltede vands temperatur, hvis I kan det.

9-11 år: BEFRI legetøjet. De større børn synes også, at det er sjovt at befri legetøj og eksperimentere med, hvordan de får isen til at smelte hurtigere. Hjælper en varm hånd? Under blusen? Varmt vand? Eller hvad med salt? Tal om vandet 3 tilstandsformer. Tal om hvorfor vi smider salt på vejene om vinteren? Hvad med når vand er i bevægelse fryser det så ligeså hurtigt for stille vand? Fyld en flaske næsten helt op med vand og læg den i fryseren, og se hvad der sker (vandet udvider sig som is). Tegn evt en streg, der hvor vandet er til, inden I fryser det ned. Læs og lær lidt mere i forsøg nr. 2 fra Skoven i Skolen. Mål gerne det smeltede vands temperatur, hvis I kan det.

9.30 – 10.00 Snack. Drengene hjælper selvfølgelig med at skære ud og anrette, da der er en masse læring i det og finmotorisk træning.

10.00-10.45
Vi har fokus på sprog.

Mål: Sprog, kategorisering og engelsk.

3-5 år: Her har I fokus på sprog og kategorier igennem Leg & Lektiecirklerne. Print eller køb dem færdige og tal om billeder og de kategroier som de tilhøre. Lav en leg, hvor I skiftes til at sige en frugt, et køretøj eller tøj, ting i køkkenet.

6-8år: Brug cirklerne her med engelske ord. Print dem og tal om ordene, sig små korte sætning og udfordringer “find something blue”. Print her eller køb her.

9-11 år: Lad dit barn lave dette ark med engelsk med engelske ord. Måske de har en bog med de engelsk ord i, som kan støtte dem og ellers kan nogle af dem finde på cirklerne her. Tal gerne lidt engelsk med dit barn og læs ordene højt.

10.45 – 11.15 Højtlæsning eller lydbøger fra ereolen.dk.

Vi fortsætter med “Villads fra Valby”, som er nogle sjove og gode bøger for en bred aldersgruppe.

Vi vil rigtig gerne have vedligeholdt læsningen med Bjørn på 6 år, da læseudviklingen virkelig er noget af det, jeg som lærer synes, I skal opprioritere. Vi har netop fået (reklame) et abonnement til Maneno, da det jo er så højaktuelt som det overhovedet kan blive at have adgang til en app, der kan gøre læsningen let og sjov.

App’en passer til 5-12 år og tilpasser sig dit barns læseniveau, så dit barn får forslag til at læse bøger, der passer præcis til sit niveau. Og så har de lige smidt et sjovt spilelement med læsedragen oveni. Dit barn kan bruge den selv, når det kan bogstavernes lyde. Indtil de kan lydene, kan du som forældre støtte dit barn med læsningen og de lydopgaver, der er i app’en. Du kan prøve app’en gratis i 14 dage.

Maneno har også en daglig kl. 10 Kahoot – quiz på Youtube, som dit barn kan lave uanset om de har Maneno eller ej.

11.15 – 12.00 Mad og hjælp i køkkenet med, at lave det hele klar.

12.00 – 13.00 Pause med TV, tablet eller leg på værelset. Bjørn spiller pt skak eller Ludo på tabellen, og Eskild ser små læringsfilm eller spil til førskolebørn. Der findes en masse farve og match spil. Ellers også ser de bare noget ligegyldigt, men som giver dem en pause;-)

13.00 – 13.45 Vi laver lege fra kategorierne med læring fra www.legoglektie.dk.

Jeg tænker, vi laver denne aktivitet med washitape på gulvet, og vi skal efterligne hinandens bevægelser. Jo flere firkanter, jo sværere er det. Hvis du ikke har tapen, så brug malertape eller læg 6 legoklodser ud, som du skal stille foden ved siden af.

13.45 – 15.00 Udetid i haven, på gåtur, legeplads eller udeaktiviteter.

Resten af dagen bliver lidt løs, men for os er det vigtigt, at hele dagen ikke bliver ustruktureret, da det hurtigt flyder ud, bliver forvirrende og kedeligt for børnene, der kan skabe unødige konflikter.

DAG 5

I dag er temaet Natur, ord og bogstaver.

Hvis du ikke allerede har frosset små blade, biler, sten, legoklodser eller lignende ned i små beholdere eller poser, så få gjort det til de kommende dage. Køb også gerne Hamas perler, washitape, kridt til udenfor og saml køkkenruller og toiletruller.

8.30 Ungerne er klar på dette tidspunkt. De har tøj på, børstet tænder og spist.

8.30 – 9.30 
Vi starter med igen at være ude, hvis vejret er til det. Denne leg kan laves både inde og ude.

Mål: Bevægelse, bogstaver og ord.

Opgave: Print cirklerne her og klip dem gerne ud. Gør det bare i firkanter, hvis det er for bøvlet med cirkler. Fold dem og læg den i en stofpose.

3- 5år: Træk en seddel og tal om billedet og evt. bogstavet til de ældste børn, ligesom de kan lave aktiviteten bagpå.

6-8 år: Sig bogstavet og lav aktiviteten. Nogle af bagsiderne kan ikke lige laves hurtigt, så udfordre i stedet dit barn til at finde på en anden måde eller gentag en af aktiviteterne, som I allerede har brugt. Udvid legen med at sige et ord, som starter med bogstavet eller find en ting, der starter med det.

9-11 år: Lad dit barn trække en seddel med et bogstav. Dit barn skal nu finde et navneord og udsagnsord, der starter med bogstavet. Find tingen og lav bevægelsen, hvis det er muligt. Nogle bogstaver som c og x skal nok udelades. Bed også gerne dit barn bøje ordene.

9.30 – 10.00 Snack. Drengene hjælper selvfølgelig med at skære ud og anrette, da der er en masse læring i det og finmotorisk træning.

10.00-10.45
Vi laver lidt matematik.

Mål: Farver og matematik.

3-5 år: Print arket herunder og tal om farver. Brug Leg & Lektie cirklen med farver og bed dit barn finde dem, som det bruger til at tegne på dragerne.

Der findes et helt hæfte med førskoleopgaver 3 – 5år til print her, som din barn kan bruge i den kommende tid. Det koster 79kr for 19 sider;-)

6-8år: Print arket herunder, vælg den sværhedsgrad, der passer til dit barn. Farv ballonerne og regn regnestykkerne. Brug cirklen her til at visualisere regnestykkerne.

Der findes et helt hæfte med førskoleopgaver 5 – 6 til print her, som din barn kan bruge i den kommende tid. Det koster 39kr for 10 sider;-) Et barn på 6-7 år kan også bruge hæftet, så lærer det nok ikke så meget nyt, men det er stadig aktiveret med læring.

9-11 år: Print arket herunder. Farv ballonerne og regn regnestykkerne. Brug gangecirklerne her til at visualisere regnestykkerne.

10.45 – 11.15 Højtlæsning eller lydbøger fra ereolen.dk.

Vi fortsætter med “Villads fra Valby”, som er nogle sjove og gode bøger for en bred aldersgruppe. Her kan dit barn også finde læse-selv bøger på frilæsning.dk, da de pt er gratis at bruge.

11.15 – 12.00 Mad og hjælp i køkkenet med, at lave det hele klar.

12.00 – 13.00 Pause med TV, tablet eller leg på værelset. Bjørn spiller pt skak eller Ludo på tabellen, og Eskild ser små læringsfilm eller spil til førskolebørn. Der findes en masse farve og match spil. Ellers også ser de bare noget ligegyldigt, men som giver dem en pause;-)

13.00 – 13.45 Vi laver lege fra kategorierne med læring fra www.legoglektie.dk.

I dag laver vi et forsøg, som er sjovt for børn i flere aldre – vandkredsløbet.
For de yngste børn er det sjovt bare at følge eksperimentet de næste dage og se at vand samler sig. For de ældre børn kan I snakke lidt om vandets kredsløb, og tal om hvordan det foregår ude i den store verden.

13.45 – 15.00 Udetid i haven, på gåtur, legeplads eller udeaktiviteter.

Resten af dagen bliver lidt løs, men for os er det vigtigt, at hele dagen ikke bliver ustruktureret, da det hurtigt flyder ud, bliver forvirrende og kedeligt for børnene, der kan skabe unødige konflikter.

DAG 4

I dag er temaet løb med poster og finmotorik.

Hvis du ikke allerede har frosset små blade, biler, sten, legoklodser eller lignende ned i små beholdere eller poser, så få gjort det til de kommende dage. Køb også gerne Hamas perler, washitape, kridt til udenfor og saml køkkenruller og toiletruller.

8.30 Ungerne er klar på dette tidspunkt. De har tøj på, børstet tænder og spist.

8.30 – 9.30 
Vi skal udenfor og lave en skattejagt/løb. Det kan sagtens foregå indenfor, hvis det er træls vejr, ellers foreslår jeg, at alle kommer ud, og de løber lidt afstande mellem posterne.

Mål: Bevægelse, tal, bogstaver.

Opgave: Gå i haven og lav 6 forskellige poster til dit barn.

4-11 år: Jeg har tidligere lavet dette lille postløb, som allerede er differentieret i aldersgrupper, så følg vejledningen herinde. Løbet er med 6 forskellige poster, som har fokus på flere forskellige vinkel og elementer af læring på en sjov og praktisk måde.

9.30 – 10.00 Snack. Drengene hjælper selvfølgelig med at skære ud og anrette, da der er en masse læring i det og finmotorisk træning.

10.00-10.45
Vi laver opgaver med fokus på finmotorik.

Mål: Tal og finmotorik.

3-5 år: Brug arket, som er lagt herunde til download. Dit barn skal med en blyant, tusch og fingeren følge stregerne. Tal om billederne, så dit barns sprog og ordforråd udvikles. Disse opgaver er gode til at få dit barn til at holde korrekt på blyanten og styrke finmotorikken, så det senere bedre kan skrive bogstaver og tal. Få også inspiration til motorisk træning på Leg & Lektiecirklen.

Der findes et helt hæfte med førskoleopgaver 3 – 5år til print her, som din barn kan bruge i den kommende tid. Det koster 79kr for 19 sider;-)

6-8år: Brug arket, som er lagt herunde til download. Dit barn skal farvelægge tegningen ud fra tallene. Arket her er også en god øvelse rent finmotorisk. Bjørn hader disse opgaver, da han ikke har tålmodigheden eller gider forfine sit finmotoriske. Min filisofi er, at det børn hader mest at skulle lave, faktisk er det, de trænger mest til at øve. Hjernen gider bare ikke knokle det ekstra, og derfor bliver det til “gider ikke”. De ældste børn i gruppen kan finde ti-vennerne, lave plusstykker, minus eller måske gange nogle af tallene ved hjælp af gangecirklerne. Brug denne til 10´er venner.

Der findes et helt hæfte med førskoleopgaver 5 – 6 til print her, som din barn kan bruge i den kommende tid. Det koster 39kr for 10 sider;-) Et barn på 6-7 år kan også bruge hæftet, så lærer det nok ikke så meget nyt, men det er stadig aktiveret med læring.

9-11 år: De største kan lave disse fine armbånd af garn, der virklig også sætter krav til både koncentrationen og finmotorikken. Og jo drenge kan også gå med armbånd og ellers kan de sættes i en nøglering.

10.45 – 11.15 Højtlæsning eller lydbøger fra ereolen.dk.

Vi fortsætter med “Villads fra Valby”, som er nogle sjove og gode bøger for en bred aldersgruppe. Her kan dit barn også finde læse-selv bøger på frilæsning.dk, da de pt er gratis at bruge.

11.15 – 12.00 Mad og hjælp i køkkenet med, at lave det hele klar.

12.00 – 13.00 Pause med TV, tablet eller leg på værelset. Bjørn spiller pt skak eller Ludo på tabellen, og Eskild ser små læringsfilm eller spil til førskolebørn. Der findes en masse farve og match spil. Ellers også ser de bare noget ligegyldigt, men som giver dem en pause;-)

13.00 – 13.45 Vi laver lege fra kategorierne med læring fra www.legoglektie.dk. I dag kan I lave jeres egne Flipflappere med forskellige faglige emner eller bare fis og ballade. Disse flipflappere træner også dit barns finmotorik og koordinering.

13.45 – 15.00 Udetid i haven, på gåtur, legeplads eller udeaktiviteter.

Resten af dagen bliver lidt løs, men for os er det vigtigt, at hele dagen ikke bliver ustruktureret, da det hurtigt flyder ud, bliver forvirrende og kedeligt for børnene, der kan skabe unødige konflikter.

DAG 3

I dag er temaet “tal”, så følg med herunder, hvor jeg uddyber og linker til brugtbart materiale.

8.30 Ungerne er klar på dette tidspunkt. De har tøj på, børstet tænder og spist.

8.30 – 9.30 
Udenfor og arbejde med tal.

Mål: Talforståelse, bogstaver, tal i hverdagen.

Opgave: Gå i haven og tæl ting, lav regnestykker eller udregn større områder.

3-5 år: Vi tæller blade, sten eller fliser i haven. Bed dit barn om at plukke 6 blade, find 5 sten, hop 7 gange. Hvis det er for svært, så sorter i farver eller lav et bladepuslespil.

6-8 år: Udenfor skal dit barn i gang med at visualiere tal og regnestykker. Giv dit barn små regneopgaver og bed dem lave det visuelt, hvilket nok lige skal forklares:-) Eksempel: Regn 3+8 og vis det med noget i haven. Dit barn kan så vise det ved at gå 3 skridt og 8 mere og tælle dem samlet. Eller find 3 og 8 sten, tæl dem. Brug et målebånd i haven og find noget der er 3 cm langt og 8cm langt og plus det. Brug evt cirkel med 10 er venner som søtte, de er gode at kunne og øve. Der er mange flere muligheder end disse, følg dit barns nysgerrighed. Lav større regnestykker til de ældste.

9-11 år: Hvis du kan få sparket dit barn udenfor ville det være fantastisk, så skifte det miljø og har bedre koncentration, når I er inde igen senere. Hvis dit barn har en mindre søskende, så bed dem hjælpe disse med at lave og forstå ovenstående aldersgrupper. Der er rigtig meget læring i at skulle forklare og bruge sin egen viden i formidling!
Ellers kan dit barn få opgaver i haven, hvor de skal lave overslag (cirka beregninger). Det kan være de skal prøve at beregne hvor mange sten, der er i indkørslen eller blade på busken. Lad dem tælle en lille bunke sten eller et område med blade, og herefter skal de vurdere hvor mange, der kan være af disse bunker/områder i indkørslen eller på busken og gange det sammen.
Du kan også sætte dem til at tælle/udregne antallet af fliser ved at gange antallet af fliser i længden med antallet i bredden.
Brug gangecirklerne her til støtte.

9.30 – 10.00 Snack. Drengene hjælper selvfølgelig med at skære ud og anrette, da der er en masse læring i det og finmotorisk træning.

10.00-10.45
Vi laver lidt opgaver med tal.

3-5 år: Brug arkene med illustrationer her og tæl med dit barn. Hæng gerne arkene op eller sæt dem i en mappen til en anden dag. Brug også cirklerne med talforståelse her.

6-8år: Brug talarket her til at sætte fokus på tal. Og få hjælp af cirklen her.
Ved de ældste børn i gruppen, skriv da højere tal som 23 og bed dem + 24 i stedet for blot +2. Laminer arket og skriv med en tusch, så det kan bruges igen og igen.

9-11 år: Brug gangecirklerne til at få øvet gangetabeller med dit barn. De kan aldrig øves nok. Brug gerne de udfyldte cirkler, som støtte, hvis det bliver for svært. Print dem, laimner og sæt dem i en nøglering, så dit barn altid kan øve gangetabeller.
Eller køb spillet her, som er en masse gode spil med regnearterne:
Gange 25kr
Dividere 35kr

10.45 – 11.15 Højtlæsning eller lydbøger fra ereolen.dk.

Vi fortsætter med “Villads fra Valby”, som er nogle sjove og gode bøger for en bred aldersgruppe. Her kan dit barn også finde læse-selv bøger på frilæsning.dk, da de pt er gratis at bruge.

11.15 – 12.00 Mad og hjælp i køkkenet med, at lave det hele klar.

12.00 – 13.00 Pause med TV, tablet eller leg på værelset. Bjørn spiller pt skak eller Ludo på tabellen, og Eskild ser små læringsfilm eller spil til førskolebørn. Der findes en masse farve og match spil. Ellers også ser de bare noget ligegyldigt, men som giver dem en pause;-)

13.00 – 13.45 Vi laver lege fra kategorierne med læring fra www.legoglektie.dk. I dag bruger vi TALMASKINEN. Du kan med fordel laminere den eller printe den på tykkere karton.

13.45 – 15.00 Udetid i haven, på gåtur, legeplads eller udeaktiviteter. Måske tager vi talmaskinen udenfor og bruger.

Resten af dagen bliver lidt løs, men for os er det vigtigt, at hele dagen ikke bliver ustruktureret, da det hurtigt flyder ud, bliver forvirrende og kedeligt for børnene, der kan skabe unødige konflikter.

DAG 2

I dag er temaet magasiner, reklamer og blade, som du skal bruge. Alternativt må du i gang med at printe reklamer, artikler og tekster fra nettet.

8.30 Ungerne er klar på dette tidspunkt. De har tøj på, børstet tænder og spist.

8.30 – 9.30 Egentlig udetid i haven, men da vi blev pænt bundfrosne i går, så laver vi en indeaktivitet i dagens tema, som fortsætter efter den lille formiddagspause.

Mål: Finmotorik, ord og bogstaver, sætninger, temaer.


Opgave: Plakat, som evt kan hænges op på værelset eller i køkkenet.
Find magasiner og reklamer frem, en saks, lim og noget hvid papir eller karton.

3-5år: For de mindste er selv klipningen jo en kæmpe øvelse, så alt hvad de klipper ud er flot og kan sættes på papiret. Bed evt dit barn om at klippe bestemte temaer som frugt, mennesker, blå.

6-8år: Dit barn skal bruge denne cirkel med de 120 ord og finde ordene i magasinerne, klippe dem ud og sætte dem sammen i grupper på planchen. De skal selvfølgelig læses, og I kan skriv ordene i hånden på papiret også.
Tæl hvor mange ord dit barn får samlet og som en ekstra lille opgave, kan dit barn måle papirets størrelse med en lineal.

Dit barn kan også klippe forskellige ord ud og danne sætninger ved at klistre dem op på papiret i den rækkefølge.

Hvis det er for svært med de 120 ord, så lav denne eller denne i stedet.

9-11 år: Til de lidt ældre børn gælder det om at sætte krav til, hvor pænt det klippes ud ellers kan de forfalde til at fjuske. De skal finde billeder, ord og tekster, der passer under temaet “Coronavirus”. De må gerne klippe bogstaverne ud hver for sig og stave “virus” ved at sætte dem sammen. Dette giver en god anledning til at få talt med dit barn om situationen, ligesom du ville kunne se, hvad der foregår i dit barns hoved, ud fra hvad det klistrer på plakaten.

9.30 – 10.00 Snack. Drengene hjælper selvfølgelig med at skære ud og anrette, da der er en masse læring i det og finmotorisk træning.

10.00-10.45 Vi fortsætter med aktiviteten fra tidligere på formiddagen.

10.45 – 11.15 Højtlæsning eller lydbøger fra ereolen.dk.

Vi starter op med “Villads fra Valby”, som er nogle sjove og gode bøger for en bred aldersgruppe.

11.15 – 12.00 Mad og hjælp i køkkenet med, at lave det hele klar.

12.00 – 13.00 Pause med TV, tablet eller leg på værelset. Bjørn spiller pt skak eller Ludo på tabellen, og Eskild ser små læringsfilm eller spil til førskolebørn. Der findes en masse farve og match spil. Ellers også ser de bare noget ligegyldigt, men som giver dem en pause;-)

13.00 – 13.45 Vi laver lege fra kategorierne med læring fra www.legoglektie.dk

  • For lige at få lidt matematik ind i planen i dag, vil vi bruge dette gratis spil, som kan tilpasses i sværhedsgraden afhængig af dit barns niveau. Læs i indlægget her, hvordan du kan gøre.

13.45 – 15.00 Udetid i haven, på gåtur, legeplads eller udeaktiviteter.

  • Vi bruger denne plakat og ser om, der måske er nogle dyrerne, som er beygndt at dukke op i haven eller på marken. Plakaten hænger vi op, så vi løbende kan strege de dyr over, som vi ser de næste måneder.

Resten af dagen bliver lidt løs, men for os er det vigtigt, at hele dagen ikke bliver ustruktureret, da det hurtigt flyder ud, bliver forvirrende og kedeligt for børnene, der kan skabe unødige konflikter.

DAG 1

8.30 Ungerne er klar på dette tidspunkt. De har tøj på, børstet tænder og spist.

8.30 – 9.30 Udetid i haven. Her regner det i dag, så Bjørn og Eskild får regntøj og gummistøvler på og afsted i haven. Jeg gider dem små beholdere med i haven: Pipetter, sprøjter, skåle, decilitermål og hvad der ellers kan holde vand og måle.


Mål: Vand og måleenheder.


Opgave: De skal opsamle så meget vand som muligt i forskellige beholdere, hvorefter vi måler eller vejer det. Noget af vandet fryser vi ned i små iskumper, så vi har til en leg en anden dag. Ellers lader jeg bare legen udvikle sig i den retning, de lader den. Følg med i “story” enten på Facebook eller instagram, så får du lidt flere detaljer og ideer.

9.30 – 10.00 Snack. Drengene hjælper selvfølgelig med at skære ud og anrette, da der er en masse læring i det og finmotorisk træning.

10.00-10.45 Vi laver forskellige printet opgaver fra www.legoglektie.dk. Vi vil prøve at lave både lidt dansk og matematik hver dag.

Matematik og dansk: I dag tager vi emnet geometri, da jeg har noget liggende klar.

  • Vi laver det ark herunder med geometriske figurer. Se hvordan du differentierer til forskellige aldre under opgaven.
  • Ekstra tip: Lad dit barn tegne en mand ud af geometriske former.

Forskellige alders grupper:


3-5år: Lad dit barn tegne ovenpå figurerne, farv dem og tal om deres navne.
6-8år: Lad dit barn tegne ovenpå figurerne, sig deres navne og skriv dem ned i et hæfte. Hvilket vokaler finders der i ordene? Hvor mange stavelser er der? Kan du lave en sætning med figurernes navne? Tegn figurerne i fri hånd.
9-11år: Bed dit barn om at tegne figurerne i hånden med lineal og gerne i programmet Geogebra, som der er link til nederst. Mål figurernes sidelængder, udregn omkreds og nogle børn kan udregne arealet.
Dit barn skal herefter skrive en kort historie og “GEO-George”, der bor på den store runde måne. Få hjælp til at guide dit barn i skriveprocessen her.

Mål: Geometriske figures navne, former, størrelser, måleenheder.

10.45 – 11.15 Højtlæsning eller lydbøger fra ereolen.dk.

Vi starter i dag med en tilfældig bog fra kassen, men jeg vil komme med anbefalinger fra forhåbenlig i morgen.

11.15 – 12.00 Mad og hjælp i køkkenet med, at lave det hele klar.

12.00 – 13.00 Pause med TV, tablet eller leg på værelset. Jeg vil prøve at finde nogle lærings apps i løbet af nogle dage, som jeg kan anbefale – hvis jeg får tid:-D

13.00 – 13.45 Vi laver lege fra kategorierne med læring fra www.legoglektie.dk

  • Find former i huset eller ude.
  • Sorter geometriske figurer. Eskild sorterer og Bjørn måler dem med en linial. De større børn kan udregne areal eller måle omkreds af de figurer, som du tilfældigvis har klippet ud. Bare klip ud af reklamer, papir eller karton. Hvis du klipper ud af reklamer, kan du hurtigt få lidt fokus på, hvilke bogstaver, der også står på figurerne.
  • Brug gerne disse læringscirkler til at støtte dit barns læring om former og figurer.

13.45 – 15.00 Udetid i haven, på gåtur, legeplads eller udeaktiviteter.

  • Vi laver denne leg, hvor de skal finde former i haven og ellers følger jeg bare børnenes lege.

Resten af dagen bliver lidt løs, men for os er det vigtigt, at hele dagen ikke bliver ustruktureret, da det hurtigt flyder ud, bliver forvirrende og kedeligt for børnene, der kan skabe unødige konflikter.

De større børn:

  • Installer programmet “Geogebra” og lad dit barn eksperimenter med at tegne figurer i programmet. Lav dem i bestemte mål eller former.