Søg
Close this search box.

Dialogisk læsning – læs med dit barn

Når dit barn er på vej i seng, har I måske en rutine med, at du læser højt for dit barn, inden han/hun skal sove. Det er en rigtig god rutine, og det skal I endelig blive ved med! Det er nemlig vigtigt med højtlæsning, fordi det styrker dit barns sprog, åbner en større verden for dit barn, vækker nysgerrighed og det træner dit barns opmærksomhed.

Dialogisk læsning

Dialogisk læsning – samtale læsning – er det, som giver største indlæring, da dit barn bliver medfortæller og skal tale, argumentere, bruge sin hjerne til at forstå dilemmaer i bogen og så er det sjovt at være aktiv “medlæser”. Dialogisk læsning bruges meget i pædagogiske kredse herunder børnhaven.

Dialogisk læsning kræver fokus fra både dig og dit barn. Derfor er det mere oplagt, at I sætter god tid af til det – selvfølgelig kan du også  bruge elementer fra dialogisk læsning om aftenen. 

Dialogisk læsning har tre elementer 

  • Før læsning 
  • Under læsning 
  • Efter læsning 

Inden I går i gang med “før læsning” er det vigtigt, at du som “oplæser“ er opmærksom på, at du er tålmodig, positiv og lyttende. Dit barn vil stille spørgsmål undervejs, og dem skal du endelig uddybe.


Før læsning:

Inden du læser bogen sammen med dit barn, skal du læse bogen inden for at danne dig et indtryk af bogen og markerer, hvor du tænker, der er gode læringsmuligheder – fx mulighed for dialog om et emne. 

Når I skal læse sammen, er det en god idé, at du hjælper til at omgivelserne bliver hyggelige, så det bliver en god oplevelse.
Før du og dit barn åbner bogen, så tal om, hvad der er på forsiden og bagsiden. Hvis dit barn stiller spørgsmål til bogens udseende eller noget tekst, så lyt og spørg ind til det. Måske dit barn ikke stiller spørgsmål, men du synes, der er noget vigtig på forsiden, så inddrag dit barn i det. 

Under læsning:

Nu gælder det om at være opmærksom som fortæller. Dit barn lytter og vil måske stille spørgsmål. Når dit barn stiller et spørgsmål, så vær åben og tal om forskellige muligheder. 

Hvis dit barn ikke stiller spørgsmål, så benyt de steder i bogen, som du fandt interessante at tale om og inddrag dit barn i bogen, så det bliver en fælles oplevelse. 

Efter læsning: 

Når bogen bliver lukket i, er der masser at tale om. Det kan være, at hovedpersonen har gjort noget sjovt, eller har været en rigtig god ven, eller virkelig har trådt i spinaten, men det vigtige er, at du snakker med dit barn om situationen. Måske har dit barn oplevet noget lignende?

Brug gerne nye ord fra bogen, når I taler om den. 

Gentagelse! 

Det kan være en rigtig god idé at læse bogen flere gange inden for kort tid, da det vil skabe nye samtaleemner, og gentagelsen af ordene vil hjælpe dit barn med at lagre ordene i hukommelsen. 

Leg&lekties materialer

Hvis du ønsker mere hjælp til hvordan du griber læringen an hos dit førskolebarn, så giver vores læringscirkler et fint overblik. De 28 førskolecirkler (butik) hjælper dit barn med at skabe forbindelse mellem ordene og det visuelle. Der er rig mulighed for at beskæftige dit barn med forskellige emner, som for eksempel rim, natur, tal, planter osv. Læringscirklerne lægger op til samtale, så her kan du igen bruge værktøjer fra dialogisk læsning til at skabe samtale om emnerne. Måske I også kan bruge ord/emner fra cirklerne, når I læser bøger sammen. 

Mål: Begrunde hvorfor dialogisk læsning er læringsfremmende og understøtter barnet sproglige talefærdigheder 

Målgruppe: Børnehavebørns forældre. 

Copyright og Licens

ALT materialet på hjemmesiden GRATIS brug for private.

Kopiering må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen.

Hvis ikke I ikke har lavet aftale med Copydan skal der købes Licens her.

Store bogstavkort 199kr