Nรฅr dit barn skal lรฆre at stave, er der mange ting at holde styr pรฅ. Nogle ord har stumme bogstaver, andre har ikke, nogle ord har dobbeltkonsonanter, andre har ikke.
Netop dobbeltkonsonanter er det, som disse opgaver tager fat pรฅ. Det kan vรฆre rigtig svรฆrt at vide, hvornรฅr et ord skal have dobbeltkonsonant eller ej. Det krรฆver, at dit barn har helt styr pรฅ reglerne, og for at dit barn kan fรฅ det, er det en god idรฉ med trรฆning og repetition, sรฅ dit barn netop fรฅr helt styr pรฅ reglerne. Efter รธvelse vil dit barn med stor garanti uden problemer kunne genkende, hvornรฅr et ord skal have dobbeltkonsonant eller ej.
Disse opgaver drejer sig om, at dit barn skal รธve ord med og uden dobbeltkonsonant. Opgaverne er lavet pรฅ en sรฅdan mรฅde, at de virker indbydende pรฅ dit barn. De er lavet visuelt indbydende og med farverige illustrationer for at det samtidig skal vรฆre sjovt for dit barn at lรธse opgaverne. Dette gรธr, at dit barn kan fรธle sig motiveret til at lave opgaverne, der samtidig heller ikke er lรฆsetunge.
Der er forklaring pรฅ, hvordan man kan hรธre, om et ord skal have dobbeltkonsonant eller ej. Disse forklaringer er en god hjรฆlp til dit barn, nรฅr det skal lรธse opgaverne selv. Det kan samtidig vรฆre en god hjรฆlp, hvis du vรฆlger at lave opgaverne sammen med dit barn, da I sรฅ kan รธve reglen sammen.
Opgaverne har forskelligt indhold, og der vil derfor bรฅde vรฆre opgaver, hvor dit barn skal sรฆtte streger mellem de rigtige ord og billeder, men der er ogsรฅ opgaver, hvor dit barn skal strege det rigtige ord under, eller hvor dit barn selv skal skrive, hvilket bogstav der mangler.
Diversiteten i opgaverne gรธr det sjovt for dit barn at lave dem, og det er samtidig med til at sikre, at dit barn bibeholder motivationen til at lave opgaverne, da det medvirker til, at det ikke bliver kedeligt.
Opgaverne kan vรฆre en sjov aktivitet for dit barn til at trรฆne kendskab til ord med dobbeltkonsonant, men det kan samtidig ogsรฅ vรฆre en hyggelig aktivitet, som du kan lave sammen med dit barn, hvis du vurderer, at dit barn ikke helt selv kan lave opgaverne endnu. Det er vigtigt, at niveauet ikke bliver for svรฆrt for dit barn, sรฅ det kan vรฆre en god idรฉ, hvis du er med til at starte opgaverne op, sรฅ du er sikker pรฅ, at dit barn ikke mister modet, fordi det bliver for svรฆrt. Derudover er det en god idรฉ, hvis du tjekker opgaverne efter og fortรฆller dit barn, hvad det har gjort rigtigt. Dette vil resultere i succesoplevelser for dit barn og styrke indlรฆringen og lysten til at lรฆre.
Mรฅlgruppe: 3. – 5. klasse
Fag: Dansk
Mรฅl: รv dobbeltkonsonanter
