Søg
Close this search box.

Undervisningsforløb om Trolden Tom – dansk 2. klasse

Om forløbet:
Forløbet handler om Trolden Tom, som bor alene ude i skoven i sin troldehule. Dit barn vil lære om Trolden Tom, hvordan han bor, hvad han kan lide at lave, hvordan han ser ud, og hvilke ting der er omkring ham ude i skoven.

Forløbet består af et opgavehæfte og flere aktiviteter. Det er tiltænkt således at der arbejdes med opgavehæftet, og sideløbende kan man lave de forskellige aktiviteter. 

Målgruppe: 2. klasse
Fag: Dansk

Forventet tidsforbrug: 2 – 3 uger

Det faglige:
I 2. klasse er der man for alvor begynder at læse og skrive korte og lidt længere ord. Det er vigtigt, at træne både at læse og skrive, da det grundlag for fremtidig læse- og skrivefærdigheder. Dit barn skal træne at læse korte tekster, og forstå hvad der står i teksten. Når børn lærer at skrive og læse nye ord, hjælper det med at udvikle et grundlæggende ordkendskab. Ved at arbejde med ord, som er tilknyttet et tema, kan børn bedre samtale om emnet, og opnå en bedre forståelse for emnet. 

Fælles Mål: 
Eleven kan stave lette og almindelige ord.
– Eleven kan læse enkle tekster sikkert.
– Eleven kan lege med sprog, billeder og fortælling.

 

Opgavehæfte

Opgavehæftet består af 19 sider, hvor dit barn lærer om Trolden Tom, og ord der knytter sig til emnet. I hæftet er der flere opgaver, hvor dit barn skal træne at genkende, skrive og læse forskellige troldeord. Dit barn skal også øve sig på læs og forstå. Der er også farve- og tegneopgaver i hæftet.

For at starte og støtte dit barn, er der her 6 troldeord, som dit barn møder mange gange i løbet af forløbet. Det kan være en støtte til mange børn visuelt at kunne se de ord, som der arbejdes med. Det er tiltænkt, at ordene klippes ud og hænges op, hvor børnene kan se dem.

For at starte forløbet op kan I starte ud med at klippe ordene ud, og snakker sammen om dem.

I denne aktivitet skal dit barn tegne sin egen trold på et stykke A4 papir. Imens dit barn tegner og farvelægger kan der tænkes over troldens navn, udseende og alder. Det skal nemlig udfyldes på troldens kølle. 

Der er skabelon til troldens kølle, hvor dit barn skal skrive sin trolds navn, udseende og alder. 

Trolden og køllen klippes ud og hænges op. 

Ekstra: Hvis dit barn har brug for en skabelon, er der en at finde i dokumentet nedenfor. 

De ord som I har arbejdet med indtil videre, skal nu arbejdes med i vendespil. 

Antal spillere: 2 spillere

Fremgangsmåde: Skiftevis vendes der to brikker. Et stik består af et billede og et ord. Vendes der to brikker, som passer sammen, får personen stikket. Uanset om der er stik eller ikke, går turen videre. Vendes der to brikker som ikke passer sammen, vendes de om igen og turen gives videre.

Ekstra: Lav dit barn selv klippe nogle (eller alle) brikkerne ud, da det træner finmotorikken.

Troldespillet er et form for brætspil, hvor dit barn skal lære at læse troldeord højt. Barnet øver at kunne genkende ord og læse dem højt.

Antal spillere: 2 – 3 spillere

Materialer: Terninger og brikker

Fremgangsmåde: Dit barn slår med terningen og rykker det antal felter, som terningen viser. Feltet dit barn lander på, læses højt og turen gives videre. Hvis det er svært at læse ordet højt, kan spillemakkeren hjælpe med at læse det højt. Sådan fortsættes der indtil alle spillere er i mål. 

Ekstra: Spillet kan spilles på flere niveauer:

Niveau 1: Ordet, man lander på, læses højt.

Niveau 2: Ordet, man lander på, læses højt og skrives ned.

Niveau 3: Ordet, man lander på, læses højt og der skrives en sætning med ordet.

 

Find troldeord er en bevægelsesaktivitet. Det er en hentediktat, hvor dit barn øver sig i at læse, genkende og skrive et ord. 

Fremgangsmåde: Troldeordene klippes ud og lamineres (hvis bruges flere gange). Troldeordene kan eventuel snakkes om sammen forinden aktiviteten. Aktiviteten kan både laves inde- og udenfor. Ordene fordeles rundt på gulvet eller i naturen. Dit barn skal nu ud og finde et ord ad gangen. Din barn løber ud, finder et troldeord, læser ordet, husker det, og løber tilbage til skrivearket, hvor ordet skrives ned. 

Ekstra: Aktiviteten kan laves i flere forskellige niveauer. 

Niveau 1: Barnet løber ud, finder et ord, tager ordet med tilbage og skriver ordet ned.

Niveau 2: Barnet løber ud, finder et ord, husker ordet, løber tilbage og skriver ordet ned.

Niveau 3: Barnet løber ud, finder et ord, husker ordet, løber tilbage og skriver en sætning med ordet. 

Her får du en liste over praktiske aktiviteter, som dit barn også kan lave til forløbet. 

Lav en troldehule
Ved brug af ispinde, limpistol, maling eller papmache kan dit barn lave en troldehule til sin trold. 

Lav en trold
Ved brug af stof, fyld eller filt, kan dit barn lave sin egen troldedukke. Der kan syes garn på som hår, og laves tøj ud af forskellige farver stof. 

Lav en troldekølle
Ved brug af pap kan dit barn forme en kølle. Derefter kan der puttes gaffatape omkring pappet, så køllen holder sin form. 

Tegn dig selv som en trold
Ta’ et billede af dit ansigt. Print og klip det ud. Klister det på et hvidt stykke papir, og tegn dig selv som en trold. 

Copyright og Licens

ALT materialet på hjemmesiden er GRATIS til brug for forældre.

Kopiering må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen. 

De fleste offentlige skoler og institutioner er en del af aftalen. Hvis du er i tvivl, så kontakt Copydan Tekst og Node på 35441402

Hvis ikke I ikke har en aftale med Copydan skal der købes Licens her.

Store bogstavkort 199kr