Søg
Close this search box.

Undervisningsforløb om Bamsen Bibi – 1. klasse dansk

Det faglige:
1. klasse er der man for alvor begynder at læse og skrive korte ord. Det er vigtigt at man begynder at læse og skrive korte ord, da det danner grundlag for fremtidig læse- og skrivefærdigheder. Når børn lærer at skrive og læse nye ord, hjælper det med at udvikle et grundlæggende ordkendskab. Ved at arbejde med ord, som er tilknyttet et tema, kan børn bedre samtale om emnet, og opnå en bedre forståelse for emnet. 

Om forløbet:
Forløbet handler om Bamsen Bibi, som bor hjemme ved Mikkel og Marie. Dit barn vil lære om Bamsen Bibi, hvordan den ser ud og føles og hvad den godt kan lide at lave sammen med Mikkel og Marie.

Forløbet består af et opgavehæfte og flere aktiviteter. Det er tiltænkt således at der arbejdes med opgavehæftet, og sideløbende kan man lave de forskellige aktiviteter. 

Målgruppe: 1. klasse
Fag: Dansk

Forventet tidsforbrug: 2 – 3 uger

Fælles Mål: 
Eleven kan stave lette og almindelige ord.
– Eleven kan læse enkle tekster sikkert.
– Eleven kan lege med sprog, billeder og fortælling.

 

Opgavehæfte

Opgavehæftet består af 16 sider, hvor dit barn lærer om Bamsen Bibi, og ord der knytter sig til emnet. I hæftet er der flere opgaver, hvor dit barn skal træne at genkende, skrive og læse forskellige troldeord. Der er også farve- og tegneopgaver i hæftet.

Når forløbet startes op, kan dit barn have godt af, at kunne se nogle af de ord, som der arbejdes meget med i forløbet. Det kan være en støtte til mange børn visuelt at kunne se de ord, som der arbejdes med. Det er tiltænkt, at ordene klippes ud og hænges op, hvor barnet kan se dem.

For at starte forløbet op kan I starte ud med at klippe ordene ud, og snakke sammen om dem, og hvad dit barn kommer til at tænke på, når ordet læses højt.

I denne aktivitet skal dit barn farvelægge sin egen bamse på et stykke A4 papir. Bamsen klippes ud og klip ikke mellem ørene, da bamsen ellers ikke vil kunne åbnes. På bagsiden skal dit barn skrive bamsens navn, farve og alder. 

Ekstra: Indeni bamsen kan der tegnes og farves forskellige ting.
– hvordan ser værelset ud, hvor bamsen bor?
– hvordan ser bamsens venner ud?
– hvordan ser bamsens ejer (barnet) ud?
– hvad kan bamsen lide at lave?

Der kan klippes og farves en seng i karton, hvor bamserne kan placeres efter de er farvet og malet.  

De ord som I har arbejdet med indtil videre, skal nu arbejdes med i vendespil. Brikkerne kan med fordel lamineres, så de kan bruges igen og igen.

Antal spillere: 2 spillere

Fremgangsmåde: Skiftevis vendes der to brikker. Et stik består af et billede og et ord. Vendes der to brikker, som passer sammen, får personen stikket. Uanset om der er stik eller ikke, går turen videre. Vendes der to brikker som ikke passer sammen, vendes de om igen og turen gives videre.

Ekstra: Lav dit barn selv klippe nogle (eller alle) brikkerne ud, da det træner finmotorikken.

Spillet kan spilles i to niveauer:
Niveau 1: Spillet bliver spillet som normalt.
Niveau 2: Når barnet får et stik, skrives ordet ned på et papir. 

Aktiviteten “Build-a-bear” kender du måske fra dengang, hvor man kunne gå ind i butikken “build-a-bear” og lave sin egen bamse. Både farve, udseende og navn kunne man selv vælge. Aktiviteten er lidt den samme. Forskellen er bare, at barnet skal tegne bamsen, ved at løbe ud til poster, hvor der står, hvilken del af bamsen, barnet skal tegne. Løbet består af 6 poster og 1 elevark.

Materialer: Blyant og snor

Fremgangsmåde: Posterne klippes ud og hænges op i f.eks. en snor enten ude- eller indenfor. Barnet får elevarket og en blyant. Barnet løber nu rundt til de forskellige poster, hvor der står hvilken del af bamsen, der skal tegnes på elevarket. Når barnet har tegnet på bamsen, skal ordet skrives på linjen ud fra den rigtige post. Sådan fortsætter det indtil barnet har tegnet bamsen færdig og skrevet alle ordene på linjen. 

Ekstra: Løbet kan gennemføres på flere niveauer:

Niveau 1: Ordene på posterne skal kun tegnes.

Niveau 2: Ordene på posterne skal både tegnes og skrives.

 

Aktiviteten om vingummibamser er et forsøg. Forsøget handler om, at se hvordan en vingummibamser ændrer størrelse, alt efter hvilken flydende væske den er i kontakt med. 

Materialer: Vingummibamser, vand og salt. 

Bamsebingo kan være en ide til afslutningen på forløbet. Bingopladerne og bamseordene klippes ud. Ordene som står på bingopladerne, har barnet arbejdet med gennem hele forløbet. Barnet kan bruge centicubes eller andet, når der skal markeres hvilke ord der er læst højt. Bingopladerne kan også lamineres, så de kan bruges igen og igen. Derudover kan dit barn bruge en tusch til at sætte kryds over bingopladen, som kan tørres af efter med en fugtig klud. 

Der er 24 forskellige bingoplader. Skal der bruges flere, kan nogle af bingopladerne gå igen.

 

Copyright og Licens

ALT materialet på hjemmesiden er GRATIS til brug for forældre.

Kopiering må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen. 

De fleste offentlige skoler og institutioner er en del af aftalen. Hvis du er i tvivl, så kontakt Copydan Tekst og Node på 35441402

Hvis ikke I ikke har en aftale med Copydan skal der købes Licens her.

Store bogstavkort 199kr