Værkstedundervisning eller stationsundervisning er en måde, man også kan undervise på. Eleverne kan inddeles i mindre grupper og rokere rundt mellem værkstederne, eller I kan lave værkstederne samlet på klassen én efter én. Her får du en samlet pakke, som har fokus på at øge elevernes kendskab til bogstaverne. Det er både bogstavernes lyde, udseende og hvordan de skrives. Der er 6 værksteder i alt, som både indeholder hæfter og spil.
Tidsforbruget kan variere, alt efter hvilken arbejdsmetode der arbejdes ud fra. Det er også muligt at lave værkstederne af to omgange, hvor du kan 3 værksteder første omgang og 3 værksteder i anden omgang.
Målgruppe: 0. klasse
Fag: Dansk
Forventet tidsforbrug: 2 – 4 timer
Fælles Mål:
– Eleven kan skrive store og små bogstaver i håndskrift.
– Eleven har viden om bogstavers skriveretning.
Værksted 1 - 4 på stribe
4 på stribe med bogstaver.
Fremgangsmåde:
Print spillepladen og bogstavkortene ud og laminer dem, så de kan bruges igen og igen. Klip bogstavkortene ud.
Lad eleverne arbejde sammen to og to, så de kan spille mod hinanden..
- Læg brikkerne med bagsiden opad, og læg dem tilfældigt ud på bordet.
- I skiftes til at trække et kort med et bogstav.
- Find bogstavet på spillepladen (som du også med fordel kan laminere) og sæt en brik. For at øve bogstavernes navne, kan I sige bogstavet højt når i placerer brikken.
- Nu handler det om, at få 4 på stribe. Den første der får 4 på striber vinder.
Værksted 2 - læringsspil (store og små bogstaver)
Brætspil med store og små bogstaver.
Print spillepladen ud og laminer dem, så den kan bruges igen og igen.
Du skal bruge:
– en terning
– 1 x spillebrik pr. mand (f.eks. centicubes)
Spillets fremgangsmåde:
Lav grupper á 2 – 3 elever. Eleverne skiftes til at slå med terningen. Når eleven lander på et felt med et bogstav, skal bogstavet siges højt. Derefter går turen videre. Det er valgfrit, hvad de to stjernefelter skal repræsentere. Det kan f.eks. være, at stave sit eget navn, lave 5 sprællemænd eller eleverne kan selv vælge, hvad de skal betyde.
Du kan tilføje et skrivepapir, hvor eleverne skal øve sig på at skrive de bogstaver, de lander på.
Værksted 3 - find og skriv bogstaver (hæfte)
Hæfte – find og skriv bogstaver
10 sider med opgaver, hvor der på hver side er gemt forskellige bogstaver i et billede. Eleven skal finde bogstaverne og skrive dem i bogstavhusene nederst på siden.
Eleverne kan både arbejde sammen – de kan f.eks. skiftes til finde et bogstav og skrive det ned. Der er dog også mulighed for at lave et roligt værksted, hvor eleverne arbejde alene med hæftet.
Værksted 4 - læringsspil (kast og skriv)
Spil – kast og skriv vokaler.
Du skal bruge:
– 1 x terning
– 1 x blyant pr. spiller
Sådan spilles der:
Del eleverne ind i grupper á 2. Start med første side. Eleverne kaster skiftevis terningen, og alt efter antallet af øjne, skal det skrive et bestemt bogstav i boksen. Sådan fortsættes der indtil siden er udfyldt.
Alt efter hvor lang tid eleverne har i dette værksted, kan de lave alle 3 sider, hvor alle vokalerne er repræsenteret.
Værksted 5 - alfabetlabyrinter (hæfte)
Hæfte – alfabetlabyrinter
8 sider med alfabetlabyrinter, hvor eleven skal finde vej gennem labyrinter ved at følge et bestemt bogstav, vokaler, konsonanter eller alfabetet.
Eleverne kan enten arbejde sammen i mindre grupper, dog har eleven mulighed for at træne at genkende alle bogstaverne, ved at arbejde alene med hæftet.
Værksted 6 - skrivehuse
Træne bogstaverne og deres placering med skrivehuse – hæfte.
I dette værksted skal eleverne træne bogstaverne og deres placering på linjen. Hver elev får deres eget papir med skrivehusene.
Skrivemuligheder:
Der er flere måder, at skrive bogstaverne og deres placering. Her er nogle ideer:
– Skriv forskellige ord op på tavlen, som eleverne skal skrive efter.
– Lad eleverne skrive deres navn og navne på familie medlemmer.
– Skriv alfabetet.
– Snak sammen med eleverne om, hvilke dyr er deres yndlings. Skriv dem op på tavlen, hvor eleverne skal skrive efter.
– Print et stykke papir ud med elevernes navne på, og lad eleverne skrive efter.