Søg
Close this search box.

Værksteder matematik 1. – 2. klasse – træn minus

Med denne stationsundervisning kan eleverne træne minus på 5 forskellige måder i 5 forskellige værksteder. Selvom dette er tiltænkt værkstedsundervisning, kan du også vælge at lave én eller flere af værkstederne enkeltvis samlet på klassen. Tidsforbruget kan derfor også variere alt efter, hvilken arbejdsmetode der arbejdes ud fra. Hvis du vælger at arbejde med det som stationsundervisning, inddeler du eleverne i mindre grupper og lader dem rokere rundt mellem værkstederne.

I værkstederne arbejdes der med minus på forskellige måder. Der er både et hæfte og forskellige spil, som eleverne skal igennem. Der arbejdes primært med tallene 0 – 20, og derfor er disse værksteder gode at arbejde med, når eleverne netop er begyndt at arbejde med minus.

 

 

Målgruppe: 1. – 2. klasse
Fag: Matematik 

Forventet tidsforbrug: 2 – 4 timer

Fælles Mål: 
Eleven har viden om naturlige tals opbygning i titalssystemet.
– Eleven kan foretage enkle beregninger med naturlige tal.
– Eleven kan udvikle metoder til subtraktion med naturlige tal.

 

Værksted 1 - ludo med minus

Ludo med minus 

Fremgangsmåde:

Print spillepladen ud og laminer den, så den kan bruges igen og igen.

Lad eleverne arbejde sammen i grupper á 2, 3 eller 4, så de kan spille mod hinanden.

  • Eleverne skiftes til at slå med terningen.
  • Når eleven lander på et felt med et regnestykke, løses regnestykket. Hvis eleven har brug for hjælp, kan de øvrige spillere hjælpe.
  • Alt efter hvor lang tid eleverne har i dette værksted, kan der spilles med 1 brik pr. elev, eller 4 brikker, hvis der er mere tid. 
  • Lad eventuelt eleverne have et regnepapir liggende ved siden af.

Hæfte med lette minusstykker.

Print et hæfte ud til hver elev. Dette værksted kan fungere som et stillesiddende værksted, hvor eleverne arbejder individuelt med hæftet. I hæftet skal eleverne løse minusstykker ved at sætte streg, regne med tallinje, farvelægge, sætte kryds og løse mindre regnehistorier. Hvis eleverne ikke når at blive færdige med hæftet, kan det efterfølgende bruges som supplerende. 

 

 

Domino/vendespil med minusstykker.

Print brikkerne ud og laminer dem, så de kan bruges igen og igen.

Sådan spilles der:
– Inddel eleverne to og to. Hver gruppe får ét sæt.
– Der kan enten spilles domino eller vendespil. Hvis der er tid nok, kan eleverne gøre begge dele.
– Domino = Læg startbrikken og derefter skal eleverne finde resultatet af regnestykket og lægge til. Sådan fortsættes der indtil alle brikker er lagt.
– Vendespil = Læg alle brikkerne med bagsiden opad. Skiftevis vender eleverne to brikker. Hvis regnestykket og resultatet passer sammen, får de stikket. Derefter går turen videre. Sådan fortsættes der, indtil alle brikkerne er væk. Den med flest stik vinder. 

 

T4 på stribe.

Her får du et sjovt spil, hvor eleverne kan træne minus. 

Sådan spilles der: 
– Inddel eleverne i grupper á 2.
– Hver gruppe skal bruge 2 terninger og 2 x 15 centicubes i forskellige farver.
– Nu handler det om at få 4 på stribe. Eleven slår med to terninger, og trækker det mindste tal fra det største. Herefter placeres en centicube på resultatet af de to terninger. 
– Hvis der ikke er flere kasser med et bestemt resultat, kan eleven ikke lægge en brug. Derfor går turen videre. 
– Den der først får 4 på stribe, vinder.

Spil “Hvem kommer først?”

Her skal eleverne spille et rigtig sjovt spil, hvor det handler om at komme først. Der er samtidig mulighed for at lave differentiering, da der skal spilles på forskellige niveauer. To på forskellige niveauer kan sagtens spille sammen. 

Du kan med fordel laminere spillepladen, så den kan bruges igen og igen. Her kan eleverne blot skrive med tusch, og viske det væk igen med en våd klud (Spillet kan også bruges til at træne plus og gange).

Sådan spilles der:
– Inddel eleverne i grupper á 2. 
– Hver gruppe skal bruge en tusch/blyant og én eller to terninger, alt efter hvilket niveau der spilles på.
– I de røde felter skrives et startnummer. Det kan både være 30, 50, 100 eller 150. 
– Eleven slår med terningen og trækker tallet fra starttallet. 
– Herefter slår eleverne skiftevis med terningen og trækker tallet fra ovenstående tal. 
– Sådan fortsættes der indtil den første spiller rammer tallet 0.

Hvis en elev har brug for ekstra udfordring, kan der startes med et større starttal i det røde felt, samt eleven kan slå med to terninger, og trække den samlede værdi fra starttallet osv. 

Copyright og Licens

ALT materialet på hjemmesiden er GRATIS til brug for forældre.

Kopiering må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen. 

De fleste offentlige skoler og institutioner er en del af aftalen. Hvis du er i tvivl, så kontakt Copydan Tekst og Node på 35441402

Hvis ikke I ikke har en aftale med Copydan skal der købes Licens her.

Store bogstavkort 199kr