Værkstedundervisning eller stationsundervisning er en måde, man også kan undervise på. Eleverne kan inddeles i mindre grupper og rokere rundt mellem værkstederne over en eller flere lektioner. Det er også muligt at lave værkstederne samlet på klassen én efter én. Der er 4 værksteder i alt, som kan bruges på to niveauer eller til at undervisningsdifferentiere, hvis der er et bredt niveau i klassen.
Det betyder at du både kan bruge det, hvis du har en 3. , 4. eller 5. klasse. Der vil være nogle af værkstederne, hvor der er to niveauer, og du kan vælge ud fra elevernes forudsætninger, eller tilbyde begge og lade eleverne vælge selv.
Tidsforbruget kan variere, alt efter hvilken arbejdsmetode der arbejdes ud fra.
Målgruppe: 3. – 5. klasse
Fag: Matematik
Forventet tidsforbrug: 2 – 4 timer
Fælles Mål:
– Eleven har viden om strategier til multiplikation.
– Eleven kan udvikle metoder til multiplikation.
Værksted 1 - vendespil (2 niveauer)
Vendespil med gangestykker.
Fremgangsmåde:
Print brikkerne ud og laminer dem, så de kan bruges igen og igen.
Lad eleverne arbejde sammen to og to, så de kan spille mod hinanden..
- Læg brikkerne med bagsiden opad, og læg dem tilfældigt ud på bordet.
- Skiftevis vender eleverne to brikker. Et stik består af et regnestykke og et resultat.
- Passer regnestykket og resultatet sammen, får eleven stikket. Herefter går turen videre.
Niveau 1: passer til 3. – 4. klasse
Niveau 2: passer til 4. – 5. klasse.
Værksted 2 - ludo (2 niveauer)
Ludo med gangestykker.
Print spillepladen ud og laminer den, så den kan bruges igen og igen.
Du skal bruge:
– en terning
– 1-4 x spillebrik pr. mand (f.eks. centicubes)
Spillets fremgangsmåde:
Lav grupper á 2 – 4 elever. Eleverne skiftes til at slå med terningen. Når eleven lander på et felt med et gangestykke, skal det regnes ud. Alt efter hvor lang tid eleverne har i dette værksted, kan der vælges at spille med 1-4 brikker pr. spiller, for at nå at blive færdig med spillet. Eleverne kan eventuelt have et stykke regnepapir liggende ved siden af.
Ludo kommer i 2 niveauer:
– Niveau 1 – 3. – 4. klasse
– Niveau 2 – 4. – 5. klasse
Værksted 3 - gangespil med tabeller
Læringsspil – træn tabellerne.
Her kan eleverne træne 2- 9-tabellen.
Print spillepladerne ud og laminer dem. Inddel eleverne i grupper á 2 – 3.
Du skal bruge:
– 1 x terning pr. gruppe
– 1 x brik pr. spiller.
– evt. regnepapir.
Sådan spilles der:
Eleverne skiftes til at slå med terningen og rykke deres brik. På spillepladen står der, hvad der sker, hvis man lander på et lyserødt eller grønt monster eller et spøgelse.
Eleven rykker antal felter som terningens øjne viser. Når eleven lander på et felt med et gangestykke, skal eleven løse regnestykket. Derefter går turen videre. Nogle elever kan evt. have et regnepapir liggende ved siden af sig, eller en taltavle.
Alt efter hvor lang tid eleverne har i dette værksted, kan de nå at spille flere af pladerne.
Her er altså mulighed for at differentiere og finde de spilleplade der udfordrer den enkelte elev.
Værksted 4 - gangehæfte (2 niveauer)
Gangehæfte i to niveauer, hvor eleverne kan øve gangestykker på forskellige måder.
Det kan være en god ide, at eleverne arbejde selvstændigt i dette værksted. Gangehæfterne findes i to forskellige niveauer, hvorfor det er muligt at finde det hæfte, som passer til den enkelte elev.
Niveau 1: 3. – 4. klasse
Niveau 2: 4. – 5. klasse