Med dette spil kan dit barn trรฆne at regne areal og omkreds. Omkredsen er hvor langt, der er rundt langs kanten af en figur. Arealet er stรธrrelsen af overfladen inde i en figur. Dit barn skal arbejde med areal og omkreds, da det er en stor del af hverdagslivet og er med til at udvikle vigtige matematiske fรฆrdigheder.
- Omkreds bruges til at beregne lรฆngder eller mรฆngder af materialer, for eksempel hvis man vil sรฆtte et hegn op rundt om en have eller finde ud af, hvor meget snor der skal bruges til en pakke.
- Areal er afgรธrende, nรฅr man skal dรฆkke en overflade, for eksempel male en vรฆg, lรฆgge gulv, kรธbe tรฆpper eller planlรฆgge indretning. Det giver en forstรฅelse for, hvor meget plads noget fylder.
Du skal bruge:
– 2 spillere
– 2 x terninger
– 2 x farveblyanter i hver sin farve
– 1 x spilleplade
Sรฅdan spilles der:
Skiftevis slรฅr spillerne med begge terninger. Spilleren skal nu tegne en firkant (et kvadrat eller et rektangel) ud fra terningernes รธjne. Den ene terning viser lรฆngden af firkanten og den anden viser bredden. Spilleren bestiller selv, hvilken terning der viser lรฆngden og hvilken, der viser bredden. Nรฅr firkanten er tegnet, skal spilleres udregne firkanten omkreds og areal og skrive det inde i firkanten. Derefter gรฅr turen videre.
Tilfรธjelser:
Ikke mere plads – spil mod hinanden, hvor den fรธrste der ikke kan placere sin firkant et sted pรฅ spillepladen (fordi der ikke er plads), taber.
Stรธrst areal – nรฅr en spiller ikke kan placere sin figur, skal begge spillere lรฆgge arealet af alle sine firkanter sammen, og den der har det stรธrste, vinder.
Lรฆngest omkreds – samme regler som med stรธrst areal, dog skal begge spillere denne gang lรฆgge alle sine firkanters omkreds sammen, og den der har den lรฆngste, vinder.
Her kan du finde mange flere og sjove matematikspil.
Mรฅlgruppe: 3. – 5. klasse
Fag: Matematik