I begyndelsen af mellemtrinnet bliver dit barn præsenteret for faglig læsning i matematik. Dit barn kan sidde med en følelse af, “hvorfor er der pludselig bogstaver og læsning med i matematik?”. Det handler om at kunne forstå et indhold, og derefter kunne lave matematik ud fra indholdet. Ligesom når du øver læsning i dansk med dit barn, er det vigtigt at dit barn gentager det, og derved bliver tryg ved det. Jeg oplever ofte at børn, der tidligere var rigtig gode i matematik pludselig kommer til at kæmpe med matematikken, da sproget ikke følger med. Læringscirklen her med matematikord, kan være en rigtig god støtte til børn med vanskeligehder i at afkode teksten, ligesom cirklen der giver hjælp til at læse en opgave.
Læs desuden mere om, hvordan du kan guide dit barn, når det har brug for hjælp til opgaverne her.
Målgruppe: 8 – 12 år.
Mål: Tekstforståelse i matematik, Kobling mellem tekst og matematik, Tal.
Her finder du 16 opgaver til både 3. klasse, 4. klasse, 5. klasse og 6. klasse. De opgaver til matematik er gode til at få øvet faglig læsning med dit barn. Der er mange varierende opgaver herunder, men som alle indeholder faglig læsning – både hvor dit barn skal læse og forstå, men også hvor dit barn selv skal udarbejde teksterne, og øve sig på at koble tekst sammen med matematikken.
Se alle vores matematikopgaver her.
Det er vigtigt for dit barn, at få faglig læsning i matematik ind under huden, da det er en stor del af matematikfaget i løbet af hele folkeskolen.