Søg
Close this search box.

Hjælp til matematik – Guide til hjælp!

Lær at læse matematik

Mange forældre tænker ikke over, at matematik er et fag, hvor læsning spiller en stor rolle. Men rent faktisk kan det sætte en stopklods for dit barn inden det overhovedet kommer rigtig i gang. Mange børn kan læse en matematiskopgave og sidde med følelsen: ”Jeg forstår ikke, hvad det er jeg skal”.

Fra især 4. klasse ændrer matematikopgaver i skolen meget karakter, både fordi de bliver mere komplekse, men også fordi de bliver mere tekstbaseret. Derfor går mange børn fra at have været de bedste til matematik til nu pludselig slet ikke at kunne finde ud af det. Her er det vigtigt, at du som forældre også støtter dit barn i overgangen i matematik ligesom dit barns lærer.

Årsager til matematikvanskeligheder

Det kan der være mange årsager til, her er nogle af grundene, som kan forårsage problemer i matematik:

  • Dit barn kan mangle ordforråd i matematik og dermed ikke forstå teksten.
  • Dit barn kan have svært ved at identificere selve matematikken i opgaven – hvad er det egentlig der skal udregnes?
  • Dit barn kan synes, at det bliver for uoverskueligt med en tekstmængde og matematik blandet sammen.
  • Dit barn ved ikke, hvordan man læser en matematikopgave eller tekst.

En rigtig god ide er, at hjælpe dit barn med at finde problemet – altså den opgave som skal løses. En god vejledning er den læringscirkel til at læse en matematikopgave, som du kan finde her. Den viser step for step, hvordan du kan hjælpe dit barn igennem, eller hvordan dit kan kan komme til at hjælpe sig selv igennem matematikopgaver, der ellers volder problemer. 

Hjælp til matematik

Her er også et par forslag, som kan hjælp dit barn til at forstå en matematikopgave:

  • Dit barn læser selv opgaven højt.
  • Dit barn genfortæller, hvad der er blevet læst.
  • Dit barn prøver at tegne opgaven eller gøre den konkret med ting. Det kan være at I skal finde 5 skeer for at illustrere opgaven for dit barn. 
  • Dit barn søger rundt på siden, hvor opgaven står, for at finde de oplysninger, der skal bruges. Det kan være illustrationer, som kan lede på den rigtige vej, det kan være tip eller måske dit barn kommer i tanke om det tidligere lærte, når det kigger på siden.  
  • Dit barn prøver at løse opgaven selv og ellers bliver tilbudt hjælp. Stil altid spørgsmål til dit barn for at lede det på den rigtige vej. “Hvad tror du? Kan du finde noget der minder om? Hvad hvis du starter med….?Hvad var det der stod? “
  • Dit barn bruger en overstregningstusch for at danne et overblik over teksten, samt identificere de oplysninger, som skal bruges. Det kan f.eks. være de tal, minutter, kilometer som bliver oplyst i teksten samt de ord, der fortælle, hvad opgaven går ud på “lægge sammen”, “trække fra”.

Her kan du finde en masse lidt sjovere matematikopgaver, som måske kan give dit barn lysten til matematik igen. Desuden kan vi anbefale alle læringscirklerne til matematik, som en god hjælp med de centrale emner og formler i matematik. Cirklerne er især gode for elever med sprogligevanskeligheder, ordblindhed eller hvis det kniber med arbejdshukommelsen.

Copyright og Licens

ALT materialet på hjemmesiden GRATIS brug for private.

Kopiering må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen.

Hvis ikke I ikke har lavet aftale med Copydan skal der købes Licens her.

Store bogstavkort 199kr