Se et andet hæfte om at plusse med brøker, hvor der er flere forklaringer her.
Plus brøker sammen
Når dit barn skal lære at plusse brøker, er der mange ting, som er med til at gøre det svært. For det første kan de være svært at forstå, at man ikke længere arbejder med naturlige tal altså 1, 2, 3 osv. Nu skal dit barn arbejde med “dele” af noget andet, og det er måske okay at arbejde med 1/2 og 1/4, men hvad gør man når man skal lægge dem sammen?
HUSK ALTID at gøre det visuelt. En brøk kan virke ret abstrakt, og det kan være enormt svært at forstå, hvis dit barn kun får lov til at se den symbolske repræsentation (tallet) af brøken, men ikke den visuelle (tegningen).
Huskeregel til nævner og tæller
Tælleren = T = toppen
Nævneren = N = nedenunder
Fælles nævner brøker
Hvis nævnerne i brøkerne er ens, fx 3/4 + 2/4, så kan du tegne det, og vise dit barn, at det er “let” at regne med brøker, har den samme nævner, fordi dit barn kan tælle dem. Her kan du fx tegne en pizza. Her lægges tællerne sammen og du beholder nævneren.
Hvis brøkerne ikke har samme nævner:
Hvis vi tager udgangspunkt i en 1/2 og 1/4, så kan du fx tegne en pizza, hvor du beder dit barn om farvelægge halvdelen, så nu har I en halv pizza. Nu tegner du en ny pizza, og spørger om dit barn kan tegne fire lige store dele og farve en af delene. På den måde bliver brøkerne visuelle.
Desuden kan du og dit barn have stor glæde af vores matematik læringscirkler, hvor alle regneregler er gamle kort og visuelt. Se dem her (butik).
Målgruppe: Fra 4. klasse
Mål: Brøker og plus med brøker