I denne opgave skal dit barn danne ord med billeder. Ordene der skal dannes er sammensatte ord, som der arbejdes meget med i indskolingen. Legen og brugen af de sammesatte ord giver en forståelse af sproget og en mulighed for at lære nye ord at kende.
I de første opgaver er der fire billeder til venstre og fire billeder til højre. Billederne til venstre er altid det første ord, og så skal dit barn finde det billede i højre kolonne, som danner et sammensat ord.
Opgaven udfordrer dit barn, da man kan sige alle ord højt, men der er nogle ord, som vi bruger i det danske sprog som for eksempel “fuglefrø”, men ikke “abebørste”.
Senere skal dit barn finde sammensatte ord inden for en ramme, og til sidst skal dit barn danne sammensatte ord, hvor der både er visuelle billeder og tekst. Det 3. hæfte er lidt højere niveau end de andre, hvor dit barn skal kunne stave og skrive ordene.
Disse opgaver arbejder med dit barns sprogforståelse og udvidelse af ordforråd. Dit bliver bevidst om, at der mange muligheder med forskellige ord og finder ud af, at han/hun kan lege med ordene. Denne kreative proces hjælper dit barn med at blive mere fantasifuld og dygtig til at bruge sproget nuanceret.
Målgruppe: 1.-5. klasse
Mål: Arbejde med sprogforståelse gennem sammensatte ord