Når dit barn skal arbejde med navneord og opbygge en forståelse for dem, så er det vigtigt, at opgaverne er sjove og alsidige, så det ikke bliver for kedeligt eller svært. Det er hårdt at sidde og terpe mange ens opgaver om navneord, og læringen kan risikere at forsvinde.
Med disse opgaver kan dit barn få mulighed for at styrke kendskabet til navneords forskellige endelser. Opgaverne kommer båder omkring ubestemt flertal, bestemt flertal og bestemt ental. Der er stor diversitet i opgaverne, og dit barn får derfor mulighed for at træne endelserne på navneord på forskellige måder. Dette kan både styrke motivationen hos dit barn men også indlæringen. Derudover vil det medvirke til, at dit barn ikke nødvendigvis opfatter det som kedeligt. Det skal gerne være sjovt at lære, og det kan disse opgaver medvirke til!
Målgruppe: 2. – 3. klasse
Fag: Dansk
Mål: Navneord (substantiver), bøjninger
Opgaverne byder på forskelligt indhold som “Rigtigt eller forkert”, hvor dit barn skal læse en sætning og afgøre, om navneordet står rigtigt. Der er også opgaver, hvor der ikke er givet meget på forhånd, men hvor det er op til dit barn at skrive navneordet med den korrekte endelse. Alt i alt er det forskellige opgaver som sikrer, at dit barn får trænet, hvordan man skriver navneordsendelser alt efter, om det er ubestemt flertal, bestemt flertal eller bestemt ental.
Opgaverne fremtræder børnevenlige med forskellige, farverige billeder, så de på den måde kan virke indbydende for dit barn at gå i gang med. Der er minimalt med tekst, og derfor vil dit barn heller ikke opleve, at det er læsetunge opgaver. Det vigtigste i opgaverne er ikke, at dit barn skal læse en masse, men netop at dit barn skal skrive selv.
Opgaverne er rigtig gode at lave for dit barn, der stadig er på begynderstadiet i forhold til at få styr på de forskellige ordklasser i dansk. Du kan som forælder med fordel sidde og lave opgaverne sammen med dit barn i starten som en støtte. Hvis du vurderer, at dit barn kan løse opgaverne selv, kan du nøjes med at rette efter til sidst. Det er vigtigt, at du er opmærksom på, om dit barn forstår opgaverne og løser dem rigtigt. Hvis dit barn har svært ved det, er det derfor en god idé at du hjælper, så du er sikker på, at dit barn forstår opgaverne og reglerne indenfor navneordsendelser. Når dit barn har lavet opgaverne, er der mange andre opgaver, som du kan supplere med, så dit barn får trænet navneord men også andre ordklasser.
Find flere opgaver og materialer om navneord i dansk grammatik