Jeg indrรธmmer det! Jeg har ikke en tone i livet, og det er altsรฅ lidt noget bรธvl, nรฅr vi nu har fรฅet et ret musikalsk barn. Lillebror E danser, klapper og rocker, sรฅ snart der er rytme et sted. Om det sรฅ er musik fra radioen eller naboen, der banker pรฅ huset, sรฅ skal der danses;-D.
Mรฅl: Rytme, lyde, motorik.
Mรฅlgruppe: 1,5 รฅr til 11 รฅr. Alle aldre kan vรฆre med og undersรธg, hvordan noget lyder hult, tungt, skarpt, hรธjt, lavt osv. Hvad har betydning for lyden?
Sรฅ jeg har mรฅtte vรฆre lidt kreativ og lave hans eget “lydforskningssรฆt”. Det bestรฅr af en paprulle til at slรฅ med, tomme beholdere og lรฅg i forskelligt materiale og washitape. Alle tingene har jeg sat fast pรฅ et stykke pap med tapen, ogsรฅ er det ellers at banke lรธs og hรธre hvilke lyde, der kommer frem. Hvorfor lyder det forskelligt? Hvordan kommer en hรธj/lav lyd? Hvordan er lyden, hvis jeg slรฅr med noget andet pรฅ beholderne fx. gaffel? Hรฅnden?
Jo mere tape, jo mindre lyd – lydbรธlgerne stoppes jo af tapen, nรฅr glasset fastholdes.
Se flere lege hvor washitape bruges her.ย