I 3. klasse begynder dit barn at lære at gange og dividere. Gange bygger på en tanke om at tage noget flere gange, hvor division i første omgang handler om at dele en mængde ud. I starten vil dit barns møde med division være, når han/hun skal dele slik med sine søskende eller venner. Hvis du som forældre deler smarties ud til alle hjemme og vælger at give drengene én smarties og pigerne to smarties, vil der ikke gå særlig længe, før et barn ville råbe “Hey, hvorfor må jeg ikke også få to.” Det er selvfølgelig yderst uretfærdigt, men det går op for børnene, at smartiesene ikke er bliver delt lige. Nu kan du så spørge, hvad de tænker, de skal gøre med de smarties, som er i overskud? Kan man dele dem? og hvor mange har de så fået hver? eller bliver der en rest?
Hvad er division?
Division er mange ting. Dit barn vil opleve at det kan være en svær færdighed at lære, selvom det giver mening i form af at dele. For nogle kan det være en hjælp at vide, at division og gange er hinandens modsætninger, for eksempel 7*3 = 21 og 21/3 = 7 og 21/7= 3. Det giver dit barn en måde at kontrollere sin udregning, og en hjælp til selv at tjekke efter om det er korrekt. Det er selvfølgelig noget dit barn først kan bruge, når det er lidt mere trænet i division.
At dividere er at tage en mængde (for eksempel 10), som deles ud på flere personer (for eksempel 5) og finde ud af, hvor mange de får hver (her får de to hver). Division kan virke simpelt, når man skriver det op på den her måde, men der er mange metoder at stille divisionsopgaver på.
Gangetabeller og division
Der er stor sammenhæng mellem gange og division, og derfor er det en rigtig god idé at øve de små tabeller. Når dit barn kan de små tabeller, vil det blive lettere at genkende et større tal, som de små tabeller går op i. Samtidig kan dit barn også finde sammenhænge i større regnestykker. Fx hvis der står 124/4, så leder dit barn efter den nærmeste 10’er og opdager, at 120 er let at arbejde med. Dit barn kender regnestrategien for ti’ere, så dit barn fjerner 0, så der står 12/4 = 3, sætter et nul på 30 og ved, at nu mangler der 4, og 4/4 = 1, resultatet giver altså 31.
Hjælp til division
Er dit barn udfordret med division, kan du finde hjælp på i vores læringscirkler med alle de vigtige huskeregler til matematik. Her ser du 15 læringscirkler med emner til matematik, som er et godt hjælpemiddel til dit barn, og som børnene elsker. Læringscirklerne gør nemlig, at dit barn føler sig mere selvstændigt, så dit barn selv forsøger, inden dit barn spørger om hjælp.
Helt basalt er det altid en god idé at skabe sammenhæng mellem hverdag og matematik. Dit barn har brug for at matematikken giver mening, så når I laver opgaver sammen, er det en god idé at bruge ting fra hverdagen. Hvis I har en masse legoklodser, kan I bruge dem. For eksempel står der 42/7=? Dit barn finder 42 klodser, som han/hun bagefter deler om i 7 bunker. Nu kan dit barn tælle, hvor mange der er i hver bunke.
Ofte har børn brug for gentagelser, og her kan du finde gratis matematikopgaver til dit barn, hvis du ønsker at kunne støtte mere hjemme.