Den anden dag lavede vi et spil med legoklodser og en terning.
Det handler kort sagt om, at få det højeste tårn i LEGO. Du slår med terningen og antallet af øjne viser, hvor mange klodser du må sætte på dit tårn.
Det giver en masse snak om matematik, tal, ord og begreber; Hvor mange klodser har du? Hvor mange har jeg? Hvem fører og med hvor mange klodser? Hvor mange er der i forskel nu? Hvor mange mangler jeg at sætte på, når jeg slog en 6’er? Hvem vandt? Vandt jeg med flere eller færre klodser end sidste spil? Hvor mange klodser skulle jeg have haft mere for at vinde?
Sæt evt tårnene tæt sammen, så det bedre illustrerer forskellen, som vist på billedet nedenfor.
Ønsker du en samlet guide til at lære dit barn tal og mængder, kan læringshæftet “Lær tal” være en mulighed. Det er en forældrevejledning til at lære tal gennem lege, hverdagssituationer og sjove opgaver. Køb det til 39kr her.
Målgruppe: 3-9år
Mål: Tal, tælle, begreber og finmotorik.
Og et spilletip! Hvis dit barn har det laveste tårn, når alle klodser er brugt eller fx er blevet slået i Ludo, så lad barnet spille helt færdig selvom spillet egentlig er slut. Det betyder, at du skal lade dit barn bygge sit eget LEGOtårn højere efterfølgende eller hjælpe dit barn med at få alle hans/hendes brikker i LUDO helt hjem også. Børnene synes ikke altid spillet er helt slut, når vi voksne synes det er det, og for at bevare spilleglæden hos de små forlænger vi spillet herhjemme. Så BJørn får fx også alle brikkerne helt hjem i Ludo, selvom han tabte, og han får også bygget et meget højt tårn, selvom mit var højest, da spillet sluttede “rigtigt”.
Se flere lege med Lego her.

 
								 
								 
								 
								

 
															 
								 
		 
		 
		