Ordblindhed er et kendt begreb for bรธrn og voksne, som har sรฆrlig vanskeligt ved at lรฆre at lรฆse og skrive korrekt.
At vรฆre ordblind betyder, at dit barn har svรฆrt ved at lรฆse og skrive. Ordblindhed er medfรธdt, men kan variere meget i graden.
Ordblindhed gรธr, at det er svรฆrt at adskille bogstaverne, fordi de flyder sammen og bliver volapyk. Det er derfor sรฆrligt svรฆrt at lรฆse et ord (for nogle umuligt), hvis de ikke har set ordet fรธr.
Nogle mennesker finder fรธrst sent i livet ud af, at de er ordblinde. De har ofte รธvet sig lรฆnge og meget, husker en svรฆr skoletid, ofte lรฆrt tingene udenad og opfundet strategier, som kompenserer for deres vanskelighed. Derfor kan de ofte lรฆse nogenlunde, da hjernen genkender ordene – mรฅske som et billedet og det kan sรฅ lรฆses alligvel. Det betyder ogsรฅ at sรฅ snart der er nye ord, en nye kontekst, sรฅ dukkerne lรฆsevanskelighederne op igen. Det er ofte bรธrn og voksne med en har en meget hรธj arbejdsmoral, for de formentlig har siddet meget lรฆnge med teksterne – og meget lรฆngere tid end de bรธrn, som ikke er ordblinde. Formentlig har disse bรธrn en mild grad af ordblindhed, mens bรธrn som har en svรฆr grad af ordblindhed ikke har en chance uden hjรฆlpemidler.
Heldigvis er der i dag et stort fokus pรฅ at fรฅ udredt bรธrn, som er ordblinde. I fjerde klasse har alle forรฆldre retskrav pรฅ, at fรฅ deres bรธrn testet for ordblindhed รฉn gang i lรธbet af skoleรฅret. Er der mistanke om, at dit barn er ordblind, vil skolen formentlig allerede teste barnet i bรธrnehaveklassen med โordblindrisikotestenโ, og sรฅ vil dit barn allerede i tredje klasse fรฅ den egentlige ordblindetest. Dog er det vigtigt at sige, at nogle bรธrn kan have rigtig svรฆr ved at knรฆkke lรฆsekoden uden at de er ordblinde. Bรธrn udvikler sig i faser, sรฅ selvom dit barn er langsommere end gennemsnittet, behรธver det slet ikke betyde, at det er ordblind. Sรฅ hvor opmรฆrksom skal du vรฆre pรฅ, om dit barn er ordblind?
Tidlige tegn pรฅ ordblindhed
- Problemer med talesproget.
- Svรฆrt ved at udtale ord med flere konsonanter fx streg, sprang osv.
- Kan ikke genkende bogstaver.
- Svรฆrt ved at huske remser .
- Svรฆrt ved fรธlge lรฆngere beskeder .
Nogle af disse tegn, kan ogsรฅ kobles til svรฆkket arbejdshukommelse, sรฅ selvom dit barn viser tegn pรฅ at have svรฆrt ved at huske remser og fรธlge lรฆngere beskeder, er der flere mulige udfald – det behรธver ikke betyde, at det er ordblind.
Det er vigtigt at nรฆvne, at ordblindhed er arveligt, og derfor skal man vรฆre ekstra opmรฆrksom, hvis รฉn i familien er ordblind. Sommetider ved forรฆldrene dog ikke, at de er ordblinde, fordi de ikke er blevet testet. Tilmed kan en forรฆldre ogsรฅ vรฆre disponibel for ordblindhed, uden selv at vรฆre ordblind.
Senere tegn pรฅ ordblindhed
- Det er problematisk at lรฆse og stave.
- Lรฆsning forekommer meget langsomt
- Nรฅr der er barrierer i modersmรฅlet dansk, bliver det ogsรฅ svรฆrt at lรฆre et fremmedsprog fx. engelsk.
Hvis du har en mistanke om, at dit barn er ordblind, sรฅ er det en god idรฉ at arrangere et mรธde med dit barns lรฆrer, sรฅ I kan fรฅ en samtale om dine bekymringer om, om det er en bekymring lรฆreren deler. Derefter vil skolen mรฅske teste dit barn, og hvis det viser sig, at han/hun er ordblind, sรฅ fรฅr dit barn mulighed for at fรฅ hjรฆlp. Det er netop denne hjรฆlp i form at IT rygsรฆk, som gรธr, at mange unge som er ordblinde ogsรฅ gรฅr pรฅ universitet.
Nรฅr dit barn er udredt som ordblind, er det vigtigt at stรธtte dit barn. Alt efter hvor gammelt dit barn er, sรฅ er der forskellige hjรฆlpemidler til rรฅdighed. Dit barn vil fรฅ en IT-rygsรฆk, som indeholder en bรฆrbar computer med forskelige lรฆse- og skriveteknologier bl.a. tale-til-tekst, oplรฆsning og ordforslag.
Mรฅske har du ogsรฅ hรธrt om NOTA? Det er en hjemmeside, hvor alle lรฆrebรธger er lagt ind, sรฅ ordblinde kan fรฅ lรฆst tekster op. Dit barn kan selv indstille hastigheden af oplรฆsningen, som dit barn med tiden formentlig vil รธge.
Det er vigtigt, at dit barn fรธler sig som en del af klassen pรฅ trods af sine vanskeligheder. Tal gerne med klassens lรฆrere om, hvordan I kan gribe det an, og hvordan dit barn รธnsker at I evtuelt italesรฆtter det. Nogle bรธrn synes IT rygsรฆkken er sej, mens andre fรธler sig for anderledes nรฅr de bruger den. Det er vigtigt at lytte til dit barn, men samtidig er det rigtig vigtigt, at dit barn fรฅr brugt rygsรฆkken! Det er lidt ligesom briller. Mange synes de er kรธnnere uden, men det fungerer simpelthen ikke uden.
Find en mรฅde at hjรฆlpe dit barn til at fรธle, at rygsรฆkken er helt okay. Det er meget forskelligt, hvad der skal til. Mรฅske skal rygsรฆkken se ud pรฅ en bestemt mรฅde, mรฅske har skolen lektiehjรฆlp for ordblinde, sรฅ dit barn ikke fรธler sig som den eneste, men opdager at der mange andre, som har samme udfordring. Det kan ogsรฅ vรฆre, at dit barn รธnsker at sidde et bestemt sted i klasserummet – lyt til dit barn og find sammen en god mรฅde at lรฆre i det pรฅ.
Nรฅr man er ordblind kan det vรฆre svรฆrt at huske remser, og det krรฆver ofte endnu flere gentagelser. Lidt ligesom bรธrn med svรฆkket arbejdshukommelse. Her kan du lรฆse en tekst om at have svรฆkket arbejdshukommelse og idรฉer til, hvordan du kan hjรฆlpe dit barn, som kan bruges til bรธrn med ordblindeproblematikker.
