Hjernen udvikler sig hele tiden, og dit barn kan lรฆre at se sammenhรฆnge pรฅ mange mรฅder. I disse opgave skal dit barn รธve sig i at fรฆrdiggรธre en figur – altsรฅ tegn den anden halvdel af figuren. Det dit barn ogsรฅ gรธr i disse opgaver er at lave en spejling, sรฅ figuren har รฉn symmetriakse.
Dit barns hjerne vil fรฅ lettere ved at se spejlinger og spejle, nรฅr dit barn arbejder med opgaver som disse i de mindre klasser.
Dรฉt at tegne og fรธre en blyant med hรฅnden udvikler kreativiteten og dit barns finmotorik. Denne skal stimuleres for at udvikle sig, men ofte stopper mange med at tegne omkring 2. klasse. Det er ikke hensigtsmรฆssigt, da kreativitet er udviklingsfremmende, og det faktisk styrker musklerne i fingerne at tegne og det bliver dermed lettere at skrive med blyanten.
Spejling
Der er mange mรฅder at vรฆre kreativ pรฅ, og flere bรธrn synes det er sjovt at tegne noget, som er flot for eksempel ved hjรฆlp af en spejling. Det er nogle gange lette at tegne efter, og det รธver ogsรฅ hjernen i at huske. I kan for eksempel ogsรฅ udvikle opgaven, sรฅ dit barn mรฅ se tegningen รฉn gang, men derefter lรฆgger I et papir over den side, hvor figuren er. Nu skal dit barn bruge sin hukommelse til at huske sรฅ mange former og detaljer som muligt. Bagefter kan dit barn prรธve igen, og jo flere gange dit barn gรธr รธvelsen, jo lettere vil dit barn huske figurens former og detaljer. Denne รธvelse trรฆner dit barns hukommelse og lysten til at รธve sig, fordi der sker fremskridt.
Mรฅlgruppe: 5-7 รฅr
Mรฅl: Udvikle kreativitet, finmotorik og prรฆcision.
