Når dit barn skal lære at minus går det typisk i 1. klasse. Minus læres efter at dit barn kan tallene, talmængden og plus med tal under 10. Minus kan godt være lidt mere abstrakt for nogle børn, fordi de kun har kendskab til plus. Mange børn bruger strategien om at tælle sig frem, når de skal plusse, men nu skal de gøre det omvendte. Minus er nemlig det samme, som at trække noget fra. Derfor er det vigtigt helt fra starten at være meget visuelt og konkret for dit barn. Brug sko, skeer, biler eller hvad du har hjemme til at demonstrere, hvad der sker ved minus.
Regnestrategi minus
I starten vil dit barn blive præsenteret for mindre mængder, når det skal regne med minus. Det kan for eksempel være fx 4 – 2 = .
I opgaver som disse vil dit barn ofte bruge en af de to følgende strategier til at komme frem til resultatet:
1. Dit barn vil benytte strategien “at trække fra”, og her vil dit barn tænke: “Jeg har 4, som jeg skal trække 2 fra. Så jeg starter med 4 og så 3, 2.. det giver 2”.
2. Dit barn vil benytte strategien “at fylde op”, og her vil dit barn tænke: “Hvor langt er der fra 2 til 4 hmm.., der er 3, 4 – to tal, så må det give 2”.
Begge strategier er gode at bruge og rækker et langt stykke med minus. Det er blevet mere centralt i matematikken i folkeskolen at børnene ikke lære bestemte algoritmer – alt bestemte måder at minus på. Men at børnene i stedet for selv prøver sig frem og udvikler en måde at minus på. For nogle børn virker det, for andre børn er det meget svært, og de har glæde af at få hjælp med en algoritme. Når dit barn begynder at regne med større minustal kan de to førnævnte strategier bliver for bøvlet at bruge. Her er det en god ide at introducere en tallinje eller en taltavle.
Tallinje til minus
En tallinje er en lang vandret linje med tal på. Taklinjen kan have forskellige længder og forskellige tal på. Fælles for dem er at de kan benyttes til at trække fra eller finde forskellen mellem to tal.
Hvis dit barn får opgaven 16 – 7 = ?, kan det være svært at bruge stretegierne som nævnt før. For at bevare et overblik kan en tallinje bruges. På en tallinje fra 1-20 kan dit barn enten starte ved 16 og trække 7 fra, eller dit barn kan starte ved 7 og tælle, hvor mange tal der er op til 16.
Tallinjen er god at få kendskab til, når dit barn i de større klasser får opgaver som 6 – 14, hvor tallet bliver negativt. Her skal I udvide tallinjen, så den også har de negative tal med, for så bliver det meget lettere for dit barn at få forståelsen af de negative tal.
Taltavle til minus
I de mindste klasser vil dit barn formentlig også lære at bruge en taltavle både til plus og minus.
Taltavlen viser vores titalssystem, som man benytter internationalt. Det vil sige, at vi benytter tallene fra nul til ni. Taltavlen giver et godt overblik over tallene, og børnene får lettere ved at lægge til og trække fra med tocifrede tal. Systemet i taltavlen er, at hvis dit barn går et felt tilbage eller frem, er det 1’ere, dit barn arbejder med. Hvis dit barn går en række ned eller op er det 10’ere, dit barn arbejder med.
Skal man for eksempel trække 10 fra 16, hopper man en række ned i stedet for at tælle ti tilbage. Skal man trække 12 fra 26, hopper man en række ned (én 10’er) og går to felter tilbage. Det er et super godt hjælpemiddel, så dit barn får flere strategier end at tælle på fingrene.
Taltavlen er altså god at arbejde med, når en tallinje vil blive for lang at bruge. Taltavlen er mere kompakt og kan bruges til større tal.
Lær minus i hverdagen
Nogle forældre oplever, at det er en udfordring for deres barn, når tallene skal trækkes fra hinanden. Du kan hjælpe dit barn ved at inddrage ting fra hverdagen.
Eksempel: Når I laver madpakker sammen derhjemme, kan du skærer en agurk ud i fx 8 skiver. Inden dit barn lægger skiverne på, beder du dit barn fortælle, hvor mange agurkeskiver, du har skåret. Derefter beder du dit barn må lægge to agurkeskiver på maden, og du spørger, hvor mange der vil være tilbage. Du forklarer derefter regnestykket med tal, dvs. 8 – 2 = 6. Dernæst beder du dit barn tage tre skiver mere, og I undersøger, hvor mange skiver der nu er på bordet, og hvor mange der er i madpakken.
Et andet hverdagseksempel (måske mere et fredagseksempel) er, at du har givet dit barn 10 kr. at købe slik for. Dit barn skal finde ud af, hvor mange kroner dit barn har tilbage undervejs (drop kommatallene for nu!).
Minus med store tal
Udfordringen ved minus bliver større, når tallene bliver tre- og firecifrede. Her fungerer taltavlen ikke længere, medmindre man laver den endnu større. Derfor er det vigtigt, at dit barn lærer at regne med minus ved at skrive det ned på papir. Her er et eksempel på fremgangsmåde, hvor man trækker tallene fra hinanden ved at stiller tallene under hinanden. Man starter ved enerne, dvs. de bagerste tal:
Der findes altså mange hjælpemidler og algoritmer for at regne i matematik. Det kan være svært at huske alle regnereglerne, derfor kan vores læringcirkler være en hjælp for dit barn. Du kan finde færdigtrykte Leg og Lektie cirkler med matematik fra 0.-10. klasse her. Der er 30 cirkler med 15 forskellige emner, som dit barn flittigt kan benytte, hvis opgaverne driller. Læringscirkler fremmer dit barn selvstændighed i at løse opgaver, hvis du er opmærksom på at henvise dit barn til dem, inden dit barn søger din hjælp.
