I opgaven “Jeg har” skal dit barn sætte en streg fra det udsagn som passer med et af de tre billeder. Det kunne for eksempel være “jeg har røde bukser på”, og nu skal dit barn finde det billede, hvor enten en pige, dreng, et dyr eller noget fjerde har røde bukser på.
Læseforståelse
Formålet med opgaverne er at få dit barn til at vise, at han/hun har forstået det skrevne. Når børn lærer at læse, handler det til dels om at sammensætte bogstaverne til ord, forstå de enkelte ord og sammensætte ordene til sætninger. For nogle børn kan det være svært, og derfor er denne simple øvelse en rigtig god træning i at koble det læste til det visuelle. Det hjælper også dit til at se om, dit barn forstår det skrevne. Mange børn læser i starten ord i tekster, men uden at kunne nå at forstå det de læser.
Hvis dit barn ikke kan læse teksten selv, kan du hjælpe ved at læse sætningerne højt.
Fokus i opgaverne er på detaljerne, hvor dit barn skal adskille farver, beklædningsdele mm. Det er især tillægsordene, som er i centrum. Tillægsordene er med til udvide dit barns ordforråd og sætningsdannelse, da tillægsordene gør sætninger og sproget mere flydende og interessant.
Her kan du finde flere læs og forstå tekster.
Mål: At læse og forstå gennem koblingen mellem tekst og billede.
Målgruppe: 1.-2. klasse