Opgaven gรฅr ud pรฅ at lede efter geometriske figurer. Der er geometriske figurer overalt i vores hverdag, som dit barn vil se, hvis blot dit barn har kendskab til dem. Du og dit barn kan kigge pรฅ jeres skabe, skuffer, postkasse, fjernsyn som alle har en firkantet form, og mรฅske I har stole, hvor ryggen er cirkelformet. Der er et hav af muligheder.
Grunden til at dit barn skal lรฆre geometriske former at kende er, at nรฅr fรธrst han/hun kender figurens form, kan dit barn senere begynde at regne arealet ud og mรฅske rumfanget, hvis det er en tredimensionel form.
I opgaven skal dit barn fรฅ kendskab til to-dimensionelle figurer (flader). Pรฅ hvert ark er der fokus pรฅ nogle enkelte figurer. Figurerne, som er i centrum, har en lille figur indeni. Det kunne for eksempel vรฆre en trekant, som er i centrum. Ved siden af figuren, som er i centrum, er der nogle forskellige geometriske figurer, og nu skal dit barn sรฆtte streger hen til den samme som โcentrumโ figuren.
Tal med dit barn om, hvilken figur dit barn skal finde og om, hvor mange kanter den for eksempel har.
Mรฅl: Fรฅ kendskab til geometriske figurer
Mรฅlgruppe: 4-6 รฅr
