Søg
Close this search box.

Lær om læseforståelse – GUIDE

Dét at kunne læse er en vigtig evne at mestre. Evnen til at læse og forstå giver dit barn muligheder for at tilegne sig viden. Viden og dannelse er nøglen til et liv, hvor dit barn kan udfolde sig til at blive selvstændig og kritisk. Det at kunne læse giver dit barn mulighed for at få indsigt i andre menneskers liv, følelser og overvejelser. Læsning kan udvikle dit barns evne til at opnå større empati hos andre, og måske vil dit barn også opleve at kunne genkende sig selv i forskellige karakterer fra bøger.

Alle børn har forskellige forudsætninger, og det er vigtigt at huske, at ingen forventer at dit barn kan alt fra begyndelsen. Nogle børn udvikler sig hurtigere end andre, og det samme kan ses ved læsningen. Hvis du er interesseret i at læse mere, om de forskellige faser i dit barns læseudvikling, kan du læse mere om det her. Dit barns læseudvikling – trin for trin

Læsevanskeligheder

Der kan være mange og komplekse årsager til at børn udvikler læsevanskeligheder. Hvis dit barn oplever udfordringer ved at læse, kan du gå ind og læse mere om de bagvedliggende årsager her.

Læsning og læseforståelse i indskolingen 0.-3. klasse

I 0. klasse vil dit barn lære alfabetet og bogstavernes forskellige lyde, der med tiden sættes sammen til små ord i løbet af 1. klasse. Dit barn starter ofte med at sætte bogstaver sammen, der danner lydrette ord, som er lettest at læse. Derudover øves der allerede fra 0. klasse de 120 mest brugte ord i børnebøger, da de barn så kan læse 50% af en tekst. Når dit barn kan disse ord udenad frigiver det energi til både at stave sig igennem andre svære ord samt at have overskud til læseforståelsen. Læs mere om de 120 ord her eller købe en tavle her.

Læseforståelse i de mindste klasser har ikke særlig høj prioritet og ofte starter børn med at være tekniske læsere. Det betyder at dit barn kan læse ord og sætninger, men de endnu ikke har overskud til at forstå, hvad de læser.

Læseforståelsen øges markant, når dit barn opnår større ordforråd og får mere erfaring i at læse. Du kan arbejde med læseforståelse på mange måde for eksempel ved at samtale løbende og handlingen af det læste, ved at stille opgaver til en tekst efterfølgende eller ved at bede dit barn tegne det læste. På disse båder tjekker du, om dit barn har forstået det læste og du tvinger dit barn til at øve sig i at huske det læste. Der finde mange forskellige opgaver til læseforståelse, som kan hentes her. I opgaverne er der fokus på forskellige dele af indholde og lidt sjove måder at evaluere dit barn forståelse.

Læsning og læseforståelse på mellemtrin 4.-6. klasse

På mellemtrinnet vil der være en forventning om, at dit barn har nogle helt basale læsefærdigheder. Det vil ikke kun komme til udtryk i dansk, men også i alle skolens andre fag, hvis læsefærdighederne halter. Dit barn vil fx begynde at møde opgaver med tekst i matematik, og her vil mange børn begynde at opleve problemer, hvis læsningen ikke er trænet nok eller læseforståelsen ikke er god nok. Det er svært at regne en opgave ud, hvis man ikke har forstået det læste. Til matematik har vi lavet en læringscirkel, som kan hjælpe til med at finde de centrale ord i en matematiktekst.

På mellemtrinnet vil dit barn også komme til at arbejde med læsestrategier. Læsestrategier er også en del af læseforståelse – hvilken del af en tekst skal jeg læse, for at få svar på de sprøgsmål jeg har. Det hjælper for eksempel ikke at læse hele en salgsannonce for at finde hjemmesiden. Der kan man nøjes med at kigge efter www. – altså skimmelæse.

Det opleves ofte at børn helst ikke vil være langsomme, når de skal læse. Derfor kan bøger blive læst for hurtigt, så dit barn ikke får de vigtigste pointer med fra læsningen. Det er godt at presse sin læsehastighed, men ikke på bekostning af læseforståelse. Læsehastigheden skal passe til de forskellige typer af læsning, som nævnt længere oppe.

Hvad støtter læseforståelse?

10 hurtige om hvad der støtter dit barns læseforståelse:

  • At læse bagsiden af bogen.
  • At afklare svære ord inden dit barn læser teksten/bogen.
  • At bladre bogen igennem og læse overskrifterne på kapitlerne for at få et overblik over hvad bogen handler om.
  • At udvælge nogle fokuspunkter til teksten fx tema, personkarakteristik osv.
  • At sidde med en blyant og et stykke papir så dit barn kan skrive vigtige ting ned eller understrege i bogen.
  • At fortælle om bogens indhold fx til en ven eller forælder. Spørg uddybende ind til bogen, når dit barn fortæller om dens indhold. Du kan også benytte dialogisk læsning sammen med dit barn – det kan du læse mere om her.

Copyright og Licens

ALT materialet på hjemmesiden er GRATIS til brug for forældre.

Kopiering må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen. 

De fleste offentlige skoler og institutioner er en del af aftalen. Hvis du er i tvivl, så kontakt Copydan Tekst og Node på 35441402

Hvis ikke I ikke har en aftale med Copydan skal der købes Licens her.

Store bogstavkort 199kr